Marknadsfynd i Västerås

Helgens fynd på Västeråsmarknaden i ABB-arena. Massor av saker som jag faktiskt behöver! Enda felköpet var bakljusglaset som jag fick för mig skulle passa på Bigger-baklysena som jag har på Dakotan och E-Typen, men priset blev en tjuga så jag grinar inte över det. Bernt från Knutby tipsade mig om att det såldes gummilock passande kedjeskyddet till Victoria Luxus endast 20 meter bakom Classic motors monter.

Jag vill visserligen aldrig gå tomhänt från en marknad men vill samtidigt inte handla för handlandets skull. En gång gick jag faktiskt tomhänt från en marknad. Det kändes inte bra så jag vände innan jag kommit till parkeringen och gick tillbaka och köpte – ett klistermärke!

Men på Classic motor marknad i helgen gick det bättre. Ett fint svänghjul till ILO FP 50 – en motor som jag bland annat har på min Monarped från 1953. Nu har jag ett svänghjul till reservmotorn på hyllan. Samma sak med topplocket till en JB 128. Visserligen hade jag helst velat hitta ett lock till en JB 150, men en och annan JB 128 rullar ju i stallet så ett plant reservlock sitter ju bra. Dessutom följde topplockspackningen med!

Jim Lundberg

Ett topplock till en JB 128 som var plant (tidiga 128-lock vill gärna slå sig) och där tändstiftsgängan dessutom var hel och fin.
En hastighetsmätare till en Zündapp KS 50. Den saknar visserligen nålen men verkar fungera som den ska. För en hundralapp kan det vara värt att ge den lite omsorg. Vägmätaren står på 8965 mil och 7 kilometer. Den mopeden måste fått jobba hårt!
Äntligen! Min Dakota har ända sen jag renoverade den haft ett trottellock till en Sachsförgasare. Men nu hittade jag det lock som en Puch ska ha. Redan monterat.
Svarvstål med hårdmetallskär för en tjuga styck. Bra grejor när man svarvar hårdare saker.
Ett vänstergängat gängsnitt med gängan M10x1. Jag brukar alltid glömma bort vilka gängverktyg jag saknar, men nu kom jag ihåg ett.
Förgasardelar till både Zündapp och Sachs. Den vänstra trotteln hör till Bingförgasaren på Sachsmotorer vilket man ser på den sneda slitsen som hör till kallstarten på Sachs (det är via slitsen som bensinen rinner mot insuget när du flödar en Sachsmotor).
Sifferstansar med en höjd på endast 2 mm. Nu kan jag äntligen märka upp små detaljer som brotschade munstycken. Tidigare har jag försökt märka upp modifierade munstycken med morsealfabetet genom en mängd pyttesmå körnslag.
En tryckmätare som endast går till 1,6 kilo (typ Bar) vid fullt utslag. Perfekt när man ska mäta svagare tryck som bränsletryck eller oljetrycket på returledningar till toppsmörjning på motorcyklar. En kalibrering kanske vore bra då den startar på 0,1 kilo. Eller inte.
Rulla till toppen