Classic Motor nr 9 2021

ETT KONSTVERK PÅ FYRA HJUL. Den kallas ”världens dyraste bil”. Ferrari 250 GTO är dessutom ett konstverk. Det finns det bevis på. EN, TVÅ, TRE: TRIUMPH STAG. Tre bilar. Tre kulörer. Tre gentlemän. En modell. Vi utreder också släktskapet med Saab 99. ÄNTLIGEN FÅR VI TRÄFFAS IGEN. Efter månader av restriktioner verkar viruset vara på tillbakagång. Nu är motorträffarna igång igen. NU ÄR 70-TALSBILAR I ROPET. Intresset för bilar från perioden 1960–1980 är fortsatt på topp. Vi kollar aktuella auktionspriser. GIUGIAROS EGEN FAVORITBIL. Ökenvinden Maserati Ghibli blåser på och dess designer håller den för det bästa han gjort. GM GICK PÅ KNOCK MOT VW. I mitten av 1960-talet utmanades Volkswagen av General Motors på annonssidorna. Vem som vann? SÅ BLIR DET GRÅA SVART IGEN. Ser plast- och gummidetaljerna trötta ut? Ingen fara. Vi har testat vad som får dem riktigt svarta igen. KANSKE NYASTE BM-VICTORN? Vi har hittat en riktig trotjänare med ett sent serienummer. Finns det någon nyare BM 130 Victor? UPPSKATTAD 17-ÅRSPRESENT. En Mercedes-Benz 200, kan det vara något? Det tyckte Fridas morfar som köpte en åt henne. KRÄVER SIMULTANFÖRMÅGA. Att framföra ett fordon med en Lohmanndiesel kräver både motoröra och simultankapacitet. ORDET VI SÖKTE VAR GARAGE. Vi fortsätter tävla tillsammans med Bil & MC Specialförsäkring. Lös korsordet – vinn trisslotter. HÄNG MED OSS TILL TYROLEN! Dags för en utflykt med gammelbilen? Häng med Classic Motor till Blekinge, Småland och Tyrolen. THOMAS TREVLIGA TREHJULING. Av 35 byggda Lambretta Giardinetta FDC 150 bedöms endast nio finnas kvar. Här är en av dem. NU ÄR ZÜNDAPPMOTORN KLAR. Jim tar det säkra före det osäkra och går igenom en genomgången växelmekanism. Tur var väl det. SJASMOPPE PÅ ÅTERBESÖK. Efter 15 år på en syfabrik hade en Monark 1189 gjort sitt. Nu är den på återbesök i originalskick. JIM PROVAR PÅ GLASMÅLNING. Solblekta baklysen går att rädda. Jim tänker utanför boxen och hittar genomskinlig färg för glas. MOTORKVINNOR MED MG. Sträckan Östersund–Dalarö tar inte mer än 6,5 timme om man kör en Magnette i 140 km/tim. FÖRENADE BIL FIRAR 100 ÅR. N.A.G. och Brennabor liksom Dort och Marmon. Nu säljer de annat. Vi kikar i företagets arkiv. FINSKA TRIUMPHMINNEN. Pelle Lillkvist på Jakobstads Motormuseum i Finland delar med sig av sina Triumphminnen. KÖP EN JAPANSK KLASSIKER. Suzuki GT750 från 1970-talets början är en milstolpe i japansk motorindustri. Nu kan den bli din. HÄR KÖPS OCH SÄLJS DET. Köpare, se upp! Om det låter för bra för att vara sant, är det ofta det. Kolla säljaren ordentligt!

Rulla till toppen