Bevara patinan?

Fråga

Hej.

Jag såg en bild av en härligt patinerad FN 1928 i Classic Motor, och skulle gärna veta mera om hur man bevarar den patinan som en orenoverad mc eller bil har. I den stora världen är ett patinerat originalfordon mera värdefullt än ett renoverat, har jag förstått.

Kan Ni ge tips hur man bevarar patinan? Finns det någon ofärgad lack eller motsvarande som man kan använda på slitna ytor? Vad gör man med rost? Kan gummidelar repareras? Hur får man patina på ny yta, om man måste ersätta någon del med nymålad?

Med vänlig hälsning Erkki

Svar

Hej Erkki.

Vad som är mest värdefullt beror mycket på köparen, men visst kan ett patinerat fordon vara roligt att bevara. Rostfläckar går att ”frysa” på olika sätt. Att gnida in med linolja är en klassisk metod, men det kräver att man torkar bort överskottet eftersom oljan drar åt sig smuts och svartnar med tiden! Man kan även lägga på en halvmatt klarlack över både lack och rost. Den kemiska processen som bildar rost avstannar nämligen om man hindrar syre och fukt att nå ytan. På ställen som inte syns kan man konservera med hålrumsvätska som innehåller rostinhibitorer (ämnen som stoppar rosten kemiskt). En sliten, men i övrigt felfri lackering kan man konservera med en vanlig vaxning, eller en lackförsegling – det senare utförs av rekonditioneringsfirmor.

Den FN du såg tillhör Classic Motors chefredaktör Thomas Sjölund.

Jim Lundberg

Scroll to Top