Krånglande kondensatorer

Fråga

Hej!

Är det bara jag som har problem med kondensatorer? När jag för några år sedan renoverade min Husqvarna 120 bytte jag ut allt det elektriska, då även kondensatorn. Jag har tidigare köpt 16st nya original Stensholm från ett gammalt lager, men det visade sig att det inte var gnista på något av dem. Jag hade tur att få gå in på lagret hos en bildelshandlare och öppna förpackningar för att mäta mig fram till rätt längd och bredd och hittade en som såg ut att passa, Den fungerade kanonbra och jag köpte tre till att ha i reserv.

Nyligen så renoverade jag en Husqvarna Silverpil och byter då även kondensatorn. Gissa vad – inte en tillstymmelse av liv! Jag tar då fram min Stefa kondensatortestare och det visar sig att alla mina kondensatorer har ”gått på semester”. Vad är det som händer? Är de en färskvara? Jag har hört att kondensatorn är till för hindra gnistbildning mellan brytarna. Det är nog inte hela sanningen, men jag inte fått något bättre svar. Jag har frågat många och ingen tycks riktigt veta. Var köper man en kondensator idag, och finns det ingen annan lösning på problemet?

MVH
Eddie

Svar

Hej Eddie!

Visst kan gamla kondensatorer krångla, men du verkar ha osedvanlig otur med dina. Gårdagens isolering bestod ofta av schellack vilken är hygroskopisk (drar i sig vatten från omgivande luft). Dessa komponenter åldras därför även om de bara ligger på en hylla i ett garage. Jag har faktiskt inte haft samma dåliga erfarenhet som du. Alla mina nyinköpta kondensatorer har fungerat trots att de förmodligen är tillverkade i ett ”låglöneland”. Däremot är de känsliga för värme, och om man inte är snabb med lödkolven smälter den invändiga isoleringen!

Då kondensatorer i tändsystem är en utdöende art (elektroniska tändsystem har ingen kondensator) blir det allt svårare att hitta bra kondensatorer. Om man vill kan man leta ”utanför” motorbranschen och titta på elektronikbranschens utbud. Ett typiskt värde för en kondensator i ett tändsystem är 0,18 mikrofarad och minst 400 volt.

Kondensatorns funktion är att släcka gnistan mellan brytarkontakterna, fast inte bara för att skona dessa mot avbränning, utan för att brytningen ska bli så snabb som möjligt. Gnistan fördröjer brytningen vilket gör att tändspolens magnetfält kollapsar långsammare, och resultatet blir dålig eller ingen gnista på tändstiftet. Dessutom ger kondensatorn strömmen en liten ”avspark” när den laddats upp, vilket ger lite mer snärt på strömmen genom tändspolen.

Kolla med dessa företag: Rinab 0690-12699, Lelles 018-15 60 00, eller www.elfa.se och www.conrad.se

Jim Lundberg

Scroll to Top