Gnistproblem

Fråga

Jag har en gammal MC (Honda CB 125T 1981) som jag har satt i iridiumstift i (NGK). En av cylindrarna går inte igång ibland. Av en tillfällighet lossade jag tändhatten lite grann på den felande cylindern så att det blev ett gnistgap på 4-5 mm på utsidan, och då gick cylindern igång! När motorn blev varm gick det att sätta tillbaka tändhatten och allt fungerade normalt igen.

Stiftet är surt och sotigt när detta krångel uppträtt. Hur kan det bli så och vad gör man för att åtgärda?

Gilbert

Svar

Att ”lätta” på tändhatten är ett gammalt trick som kan hjälpa ett sotigt tändstift att börja tända igen. Det som händer är att det byggs upp en ansamling av elektroner på ena sidan av det gnistgap som uppstått. När spänningen blir så hög att det slår över en gnista är denna så energirik att den kan få ett surt och sotigt stift att ge en gnista. Det blir lite som att spänna upp en gummisnodd. Man bör dock undvika att göra så här då gnistgapet får tändspänningen att skjuta i höjden vilket i sin tur kan skada tändspolens invändiga isolering. Förr såldes det med jämna mellanrum så kallade ”tändningsförstärkare” i tillbehörsaffärer som man anslöt mellan tändstift och tändspole. Dessa små mirakelmanicker var oftast inget annat än ett gnistgap som var ingjutet i bakelit eller plast.

Anledningen till att stiften sotar igen kan vara att motorn är sliten och drar in olja i förbränningsrummen, att bränsleblandningen är för fet eller att tändsystemet har för dålig effekt. Tändstift som har fel värmetal (för kalla) kan också vara orsaken. Testa med ett varmare stift – på NGK innebär det att man väljer ett stift med en lägre siffra i stiftets beteckning, och på Bosch blir det en högre siffra.

Jim Lundberg

Scroll to Top