Justera fältbrytningsavstånd

Fråga

Hur justerar man fältbrytningsavståndet på en svänghjulsmagnet, och vad har det för inverkan?

Hälsningar Björn.

Svar

Fältbrytningsavståndet, även kallat abriss, justerar man genom att ändra på brytaravståndet. Förhållandet mellan dessa två parametrar är det omvända – ökar du brytaravståndet så minskar abriss och omvänt. I en svänghjulsmagnet har man, till skillnad mot batteritändning, ett pulserande energiflöde. Det gäller alltså att ”passa på” att öppna brytarna när energin i tändspolen står på topp. I praktiken släpar magnetfältet efter mellan svänghjulets magneter och spolarnas polskor. Energin i spolen är därför inte på topp när magneterna står mitt för polskorna, utan när magneterna precis har passerat dessa.

Abrissavståndet är avståndet mellan polskon och den magnet som precis passerat (måttet ”A” i bilden), och man mäter det när brytarna precis har öppnat. Beroende på fabrikat varierar detta mått från cirka 5 till 12 millimeter. Ett klassiskt symtom på för litet abriss (=för stort brytaravstånd) är när motorn inte vill starta med lyset påslaget. Då är energin så svag att ljusspolarna tar det lilla som finns kvar. I Classic Motor nummer 3/2005 kan du läsa mer ingående om svänghjulsmagneter. I Stora Tvåtaktsboken beskrivs det ingående om hur man justerar samtliga mått i en svänghjulsmagnet

Jim Lundberg

Scroll to Top