Saab – Wartburg?

Fråga

År 1989 låg utanför Mariehamn på Åland en helt folktom och igenlåst bilhall. Utanför stod rader med helt nya Wartburg, små fyrkantiga, mycket primitiva bilar. Genom hjulhusen, som saknade innerskärmar, och genom frontgallret försökte jag studera motorn. Hela drivaggregatet såg ut att vara kopierat från SAAB 93/96!

Tillverkades sådana kopior i Östtyskand, eller var det snarlika maskiner?

Svar

Hej

Ditt sista antagande är det r��tta och man kan spåra en gemensam nämnare i DKW. Saab hämtade inspiration till sina första motorer från DKW (I den allra första prototypen – den som kallas Ursaab på Saabs museum – användes drivaggregaten från en DKW).

Wartburg har sina rötter i BMW, eller rättare sagt i BMW:s fabrik i Eisenach som hamnade i Östtyskland efter andra världskriget. Till att börja med kallades dessa bilar för BMW men efter påtryckningar från BMW i Västtyskland bytte de 1952 namn på sina bilar till EMW (Eisenacher Motoren Werk). Även Auto Union (där bland andra DKW ingick) hade en fabrik som hamnade i Östtyskland, den i Zwickau. Där fortsatte man att bygga modifierade förkrigs-DKW under namnet IFA. Produktionen av IFA flyttades till Eisenach 1953 och 1956 ersattes den av den modernare Wartburg som till viss del byggde på de gamla DKW/IFA modellerna.

Vid en hastig jämförelse ser motorerna från Wartburg och Saab lika ut, men tittar man mer noggrant ser man att de inte är sprungna ur samma källa.

Robert Gustavsson.

Rulla till toppen