Laga bränsletanken

Fråga

Jag håller på att renovera en gammal MB 220S. Naturligtvis så är det ett hål stort som en tioöring med små hål runt om som behöver lagas. Tanken sitter inte fast på bilen och är tömd från lös rost. Hur lagar jag denna bäst? Har letat på en massa forum men det blir man inte så hjälpt av.

Mina egna funderingar:

1. Svetsa fast en plåtbit efter att ha kapat bort det dåliga.
2. Löda över området för att vara säker på att det blev tätt.
3. Ta bort rosten inuti på något sätt.
4. Hälla i mirakelfärg.

Kan detta vara en bra väg?

Angående lödning. Skall det räcka att mjuklöda med karosseritenn?

Skall man hårdlöda med mässingslod i stället? Klarar man av att komma upp i rätt värme (tror det skall vara över 730grader) med gasol eller måste man använda med gassvets.

Hälsningar Janne

Svar

Spontant så känns det som du skulle byta ut tanken mot en bättre. Rostangrepp är ofta mer utbredda än man tror. Men ibland kan det gå – eller så är man tvungen om nya delar inte går att hitta. Först och främst vill vi varna för explosionsrisken! Alla heta arbeten på bränsletankar är riskabla – även om tanken varit tom i flera år. Rökgaserna som bildas är brandfarliga i sig. Tvätta ur den noggrant och ha den full med vatten under arbetet. Mjuklödning är ett bra alternativ när det gäller begränsade skador. Jag har själv utfört sådana reparationer på mindre hål. Rengör noga runt skadan och förtenna den sedan. Tillverka sedan en passande plåtbit som också förtennas. Låt den överlappa någon centimeter på tankens plåt. Lägg plåten på plats, värm upp och tillsätt tenn. Kapillärkraften suger sedan in tennet mellan plåtarna.

Man bör också ta bort rosten som är kvar i tanken för att slippa få rostflagor i bränslepump och förgasare. Lös rost tar man bort genom att hälla i en näve singel och en skvätt lacknafta och sedan skaka tanken rejält. Man kan även avlägsna rosten kemiskt. Citronsyra är en metod, men då gäller det att skölja noggrant och neutralisera syran med exempelvis maskindiskmedel. Vi har testat en produkt som heter ”Strip All” som tar bort i princip allt utom plåten. Kolla med Billäderdoktorn (0303-74 70 52). Vätskan måste varmhållas, men har fördelen att vara basisk vilket inte främjar fortsatt rostning som kan vara fallet med syror. Det finns också en tanktätning vid namn ”Kreem” som tätar och förseglar. Kolla med Roffes Motor AB (08-640 43 46).

Jim Lundberg

Scroll to Top