Udda vattenkyld moped

Fråga

Hej. Har hört talas om en tysk moped som heter Solo, och som har en vattenkyld motor.

Nu undrar jag följande:

1. Har du mer info eller annat tips till ämnet?

2. Är motorerna bra/pålitliga, fördelar/nackdelar?

3. Är den här kyltekniken kanske är vanligare en vad åtminstone jag vet om, hur udda är solos kylteknik & varför i sådant fall?

4.vågar man köpa en sådan Solo moped?

TACK!
Patrick. E

Svar

Precis nu fick jag reda på att det finns en moped av fabrikatet Solo! Den är tysk och såg dagens ljus 1971. Utseendemässigt påminner den om en Ciao-moped, men den har en liten egenhet – den är vattenkyld på ett primitivt sätt. Konstruktionen på kylningen är den enklast tänkbara – cylindern har en vattenmantel där det är glykolblandat vatten. Det finns inga slangar, kylare eller vattenpump utan bara en skvätt vatten i denna mantel. Se bilden ovan. Nu till dina frågor:

1. Jag har själv byggt en vattenkyld (topplocket) moped för isracing där kylningen arbetar enligt termosifonprincipen, alltså att varmt vatten stiger och kallt vatten sjunker. Du kan läsa mer om den i vårt mopedalbum (nummer) 11. Kolla på vår webbshop https://shop.hjemmetmortensen.se/showItem.jsp?i=1843 eller under rubriken ”Vattenkyld moped” här på Fråga experten.

2. Jag har ingen erfarenhet av dessa motorer, men min gissning är att vattnet i manteln ska fördela värmen jämnare i cylindern och då framför allt ”ta” värme från det heta området runt avgasporten. Det verkar som om motorns kylsystem är anpassad för en viss effekt, och om man höjer effekten så borde vattnet börja koka.

3. För mig är det första gången jag hör talas om en vattenkyld motor utan kylare. Zündapp hade vattenkylda 50-kubikare, men dessa hade en ordinär kylare. Solo verkar udda.

4. Köp en och berätta hur det gick!

Jim Lundberg

Scroll to Top