Avstörning för bilradion

Fråga

Hej.

Hur stör man lämpligast av motorn på en gammal bil? Jag har en PV-A modell och en Mercedes 170Va och båda motorerna stör en gammal bilradio som jag skaffat lika mycket. Jag köpte tändkablar som ska innehålla ett motstånd som dämpar störningarna, men det knastrar eller tickar i takt med motorvarvet ändå.

mvh
Ingemar

Svar

Att bli av med störningar i bilradion kan vara ganska knepigt. Avstörda tändkablar är ett motmedel. Resistortändstift är ett annat. En metod är att ”täta” motorrummet elektriskt så att inga störningar kan sippra ut. Då får man se till att motorhuv, front och framskärmar har ordentlig kontakt med karossen. Man lägger då jordflätor över alla karosseriskarvar och mellan huv och kaross. Flätan kan bestå av en stump mångtrådig kopparkabel som dras fast i ändarna med plåtskruv. På så sätt skapas en tät ”bur” runt motorn. Sedan kan störningarna ta sig in i radion via strömsladden. På den sladden monterar man ett störningsskydd. Dessa skydd, oftast en fyrkantig plastklump, brukar sitta på pluskabeln på äldre bil- och kommunikationsradioapparater. Kolla på marknader – gamla radioapparater kan man ibland få för några tior.

Man kan göra ett eget skydd genom att plocka ur ferritantennen ur en gammal transistorradio. Den ser ut som en kolstav och brukar vara runt en centimeter i diameter och cirka 12 till 15 centimeter lång. Rensa staven på alla spolar och linda sedan på radions pluskabel runt staven. Ju fler varv desto bättre – förläng kabeln vid behov så att det blir minst 40 – 50 varv. Fixera varven med el-tejp. Kom ihåg att dessa typer av skydd ska sitta så nära radion som möjligt för bästa effekt. Sedan är det även antennfästet i karossen som kan ställa till det. Se till att själva fästet verkligen har god kontakt med karossen – mät med en ohm-mätare.

Jim Lundberg

Scroll to Top