NV 20 med värmeslag

Fråga

Hej!

Jag har en NV20 1951 med Sachs 150-motor. Den startar ganska lätt, men då jag kört några kilometer dör den precis som om den inte får bensin. Efter en stund kan jag starta och köra igen. Jag har rengjort tank, filter och förgasare, jag kollar så att luft kommer in genom tanklocket, men det hjälper inte. Kan det vara tändspolen som är orsaken?

Med vänlig hälsning
Rolf

Svar

Det låter som att du har kollat bränsletillförseln ordentligt, men det kan vara ånglås i förgasaren på grund av hög värme. De lättaste beståndsdelarna i bensin kokar vid cirka 30 grader. Förgasare med flänsfäste kräver ibland en tjockare packning för att inte värmas upp av cylindern. Förgasare med rörfäste har ofta en fiberbussning i klämfästet som ska isolera mot värme. Sedan har vi då tändsystemet. När tändspolen och kondensatorn börjar ”sjunga på sista versen” brukar de fallera när de blir varma. Gör så här: ta med dig ett extra tändstift på nästa åktur. Så fort motorn stannar flyttar du snabbt över tändkabeln till reservstiftet och kickar runt motorn. Då ser du direkt om gnistan uteblivit, förutsatt att reservstiftet är okej.

Jim Lundberg

Scroll to Top