Fråga
Hej!
Jag har en Chevrolet 131 S 1935 (gammal brandbil) som gått 850 mil sen ny. Bilen kokar varje gång jag kör den. Cellsystemet i kylaren är bytt. Plockade bort kylaren och vattenpumpen och upptäckte att brickan som sitter innanför pumpen hade lossat och lagt sig så den hindrade cirkulationen, men den hade även nött bort skovlarna på pumpen.
Skaffade ny pump, satte dit ny bricka, fick reda på att måttet mellan brickan och anläggningsytan för pumpen skulle vara 1″. Är det ett maxmått? Måste vattnet kunna cirkulera mellan brickan och 1:ans cylinder? Problemet är att bilen kokar fortfarande.
MVH
Henry Elofsson
Svar
Jag är inte riktigt med på var den där brickan ska sitta och hur den ser ut. I Chevrolets reservdelskatalog från 1936 hittar vi en sprängskiss på pumpen. Bilderna föreställer följande; 89 skovelhjul, 90 grafitpackning, 91 mutter till packningen, 92 avståndshylsa till packningen, 93 tryckbricka.
Men det dök upp en annan intressant uppgift i en servicehandbok från 1936. Där står det om en ”flänskammare” vilket är en trekantig kammare med ena hörnet uppåt i kylarens övre tank. Denna flänskammare har en viktig roll för motorns kylning enligt boken. Vi har tyvärr bara en dålig fotostatkopia av kylaren, men det ser ut som att man ska kunna se ”taknocken” på flänskammaren om man skruvar av kylarlocket och tittar ner i hålet. Om nu kylaren fått ett nytt cellpaket, kan det vara så att denna kammare hamnat fel, eller kanske inte ens finns kvar?
Jim Lundberg