Ryckig Corvair

Fråga

Hej.

Jag har en Corvair-66:a med 110 hk motorn. Den rycker på motorbroms och låga varv, men svarar bra när man gasar upp och går bra på tomgång samt när man varvar och den står still. Följande är gjort:

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php debug.php foo.err foo.out import.sh recipes.php series.sh src temp.json test.php vendor Gummislangarna mellan förgasarna och fördelaren är (numera) hela o fina.

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php debug.php foo.err foo.out import.sh recipes.php series.sh src temp.json test.php vendor Tändkablarna och stiften är bytta.

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php debug.php foo.err foo.out import.sh recipes.php series.sh src temp.json test.php vendor Brytarna ser ok ut men är inte bytta. Likaså kondensatorn. Fördelarlocket ser ok ut, testade en dusch 5-56 i locket men ingen skillnad.

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php debug.php foo.err foo.out import.sh recipes.php series.sh src temp.json test.php vendor Har sprutat startgas runt förgasarna och insug i den mån jag kom åt, och det verkade inte göra någon skillnad

channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php debug.php foo.err foo.out import.sh recipes.php series.sh src temp.json test.php vendor Har bytt tändspole (till en begagnad)

Mina idéer börjar tryta har ni några bra tips?

mvh
Svante

Svar

Börja med att byta ut brytare, kondensator och fördelarlock. Detta är en vanlig serviceåtgärd som man ofta gör när man byter motorolja. Då vet du att dessa delar är okej. Jag förutsätter att du ställt in tändning och ventilspel. Kolla även att fördelarens axel inte är glapp, och att vikterna i densamma slår ut som de ska (testa med stroboskoplampa). Förgasarna kan också vara orsaken. Plocka ur lågfartsmunstyckena och blås dem med tryckluft. Kolla även flottörhusnivån. Justera blandningskruven för tomgång. Denna ”arbetar” i huvudsak på tomgång, men påverkar även det låga registret. Generellt ställer man in denna så här: skruva in den tills motorn börjar gå dåligt på tomgång. Vrid sedan ut skruven tills motorn börjar gå dåligt igen. Räkna hur många varv du vred mellan dessa ytterlägen och ställ den sedan mitt emellan.

Jim Lundberg

Scroll to Top