Ytlig Rex Roadmaster

Fråga

Min svärfar plockade fram lite gamla cyklar. Bland annat en Rex Roadmaster.

Hittade en del på nätet kring denna men kan för lite om motorcyklar överhuvud taget. Blev väldigt sugen på att restaurera denna hoj. Så frågan/frågorna är kring hojens ytskikt. Vilken typ av lack använde man och hur applicerade man den på 50 talet. Massor med lager som man sedan slipade och polerade? Använde man krom, eller förnicklade man detaljerna på denna hoj?

MVH
Martin

Svar

Hej Martin.

Det är klart att du ska renovera hojen! Långt tillbaka använde man cellulosalacker, men på 50-talet hade syntetiska lacker gjort sitt intåg i branschen. Sprutlackering var nog det vanligaste, men en fabrik, jag tror det var engelska Panther, dopplackerade sina ramar. Plums ner i färgen, bara! Även för femtio år sedan gällde effektivitet i produktionen och därför lade man inte ner särskilt mycket tid och arbete på lackeringen. Jag har renoverat ett antal svenska brukshojar från den tiden och där använde man inte ens grundfärg. Ett klassiskt förfarande vid lackering är följande: ett, eller ett par lager grundfärg. Sedan mellanslipning med fint papper. Om man slipar igenom blir det ett varv till med grundfärg. Avslutningsvis lägger man cirka tre varv med toppfärgen. Man kan lägga på klarlack om man så behagar. Det var inte så original, men klarlacken ger ett extra skydd. Lägger man en metalliclack så använder man numera alltid en klarlack.

Fram till slutet av 1920-talet var förnickling det som gällde på fordon. Sedan började man lägga ett tunt lager med krom över nicklet. Krom skyddar bättre mot korrosion och ger en ”vitare” färg på ytan.

Jim Lundberg

Scroll to Top