Rost i Hondatank

Fråga

Tjenare!

Min CB750F2 från 1978 har börjat få lite rost i tanken. Jag tänkte försöka få rent så gott det går med diverse metoder och funderar på vilken typ av rostskydd man ska satsa på efteråt.

Det finns ju dessa ”undermedel” som gör rent och rostskyddar med hjälp av ett par flaskor kemi. Funkar dessa och är någon bättre än andra i så fall? De jag har sett är oftast anpassade för tankvolym upp till 12-13 liter per dos, är inte detta lurendrejeri när de flesta tankar är närmare 20 liter? Eller klarar man sig med en dos även om tanken är 17L?

Mvh

Gunnar

Svar

Ett klassiskt sätt att rengöra tanken på är att slänga i ett par nävar singel i tanken och sedan skaka om den ordentligt. Man kan även ta bort rost med syror, exempelvis citronsyra, men syror har tyvärr den egenskapen att de gärna startar om rostprocessen efteråt.

Man bör skölja tanken efteråt med en alkalisk vätska typ målarsoda eller maskindiskmedel utblandat med ljummet vatten för att neutralisera syrarester. Det bästa rostskyddet är annars en full tank!

Det finns en produkt som heter ”Kreem Fuel Tank Liner” som tätar och förseglar bensintankar. Denna bildar ett invändigt ”skal” efter härdning. Jag har testat denna i samband med en tanksvetsning, mest i förebyggande syfte, och kan bara konstatera att tanken inte läckte. Vilket också kan bero på att jag lyckades med svetsen ¿

På tal om svets så varnas det för att svetsa bensintankar som behandlas med denna typ av tanktätare eftersom bensin kan sugas in mellan plåten och ”skalet”. Resultatet kan bli obehagliga smällar vid svetsning hur noggrant man än sköljt ur tanken. Fast det går tydligen att lösa upp tanktätningen med något undermedel. Kreem säljs av Roffes Motor AB i Stockholm (08-642 05 43) och förpackningen rymmer 0,473 liter vilket ska räcka till en 10-literstank.

Jim Lundberg

Rulla till toppen