Slirande Jawakoppling

Fråga

Hej!

Jag har problem med slirande koppling på min Jawa 250 årsmodell 1960. Vet ni varför bakhjulet ej vill låsa med växel i och kall motor? Ska nya lameller oljas in före montering? Vet ni vad man ska använda för växellådsolja? Vet ni någon firma i Sverige som säljer jawadelar? Orkar ni hjälpa mig eller inte?

Om ni har någon som vet något om militära motorcyklar borde ni hjälpa mig.

Svar

Slirande koppling kan bero på flera saker. Utslitna lameller, ”trötta” kopplingsfjädrar och för mycket olja i växellådan är några orsaker. Om vi förstått rätt på din modell av Jawa ska den ha 0,8 liter SAE 80W-90 i växellådan.

Nya lameller ska normalt inte behövas oljas in vid montering, men det skadar inte att stryka på ett tunt lager olja innan man monterar dem. Man bör dock tänka på att en så kallad våt koppling inte ska dränkas med olja – då slirar den! Oljan ska i princip bara smörja transmissiondreven/kedjan. För hög oljenivå kan alltså orsaka slirning.

Ibland kan man få tillbaka friktionen i kopplingen genom att rugga upp ytan på lamellerna och stålplattorna med ett fint (korn 240 – 400) slippapper. Om du har militärvariantens ”automatiska koppling” där växelpedalen även styr kopplingen är det noga med att det finns ett litet spelrum i denna mekanism, annars kan kopplingen slira av den orsaken.

Kolla justerskruvarna på motorns högra sida. Vad som menas med att inte kunna ”låsa bakhjulet med kall motor” förstår vi inte riktigt. Menar du att man inte kan rulla igång den för att kopplingen slirar, eller är det så att motorn driver på så hårt att man inte kan låsa bakhjulet med fotbromsen fast man dragit in kopplingshandtaget? I bägge fallen är det kopplingen som trasslar, och om du åtgärdar det vi nämnt tidigare borde detta problem vara löst.

När det gäller delar till Jawamotorcyklar kan du kolla med FMCK (Frivilliga Motorcykelkåren) på 08-760 44 35. De borde kunna lotsa dig rätt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen