Farliga oljor för gamla motorer?

Fråga

Hej!

I ”Turning Wheels”, den amerikanska Studebakerklubbens tidning, har det diskuterats om de senaste motoroljorna är lämpliga för våra veteranbilar. I de nyaste oljorna (API SM resp. CJ) saknas ZDDP (Zinc di- thiophosphate). Detta är enligt TW nödvändigt för våra äldre motorer.

Här i Sverige har jag inte hört något om detta. Frågar man någon ser de ut som fågelholkar och vet ingenting. Så nu undrar jag om frånvaron av ZDDP är ett verkligt problem eller ej.

Ni kanske kan få fram lite fakta?

Med vänlig hälsning

Staffan Löwgren

Svar

Ett av additiven i motoroljor är ZDDP (Zink Diakyl Dithio Phosphate). Detta additiv har ungefär samma funktion som de ytaktiva, och illaluktande, additiven i transmissionsoljor. Det handlar här om att hjälpa oljan på ytor som utsätts för extrem friktion. ZDDP lägger sig som en hinna mellan stålytorna och skyddar dessa från metall-mot-metallkontakt vilket leder till snabb nerslitning, och i värsta fall haveri. Av miljöskäl vill man sänka mängden sulfataska från motorfordon, och en väg är att minska zinkinnehållet i motoroljorna, alltså mängden ZDDP.

Classic Motor har varit i kontakt med en tekniker på Svenska Shell som berättar att inget verkligt fall hittills rapporterats till dem. Däremot surrar det massor med rykten på olika internetforum om dessa oljor som man tror är skadliga för kamaxlarna på äldre motorer. Det finns givetvis ett korn av sanning i alla dessa rykten, men det här verkar snarast vara ett USA-problem. Där har man särskilda oljor av typen ”Energy Conserving”. Dessa har en Flottyrmunk (Donut) som symbol på etiketten och finns bara i USA. Den typen av olja bör man inte hälla i en gammal motor. Vi har en typ av olja här i Europa av typen ”Low SAPS” som också bör undvikas i äldre motorer. Dessa finns huvudsakligen med viskositeten SAE 5W-30, en viskositet som sällan används i äldre motorer.

Enligt teknikern bör man välja oljor av hög kvalité, samt undvika oljor av tidigare nämnda typer. Gör man det är det inga problem, hävdar man. Vill man vara lite av en ”kalenderbitare” kan man leta efter följande specifikationer på oljedunkarnas etiketter vilket visar att de uppfyller respektive motortillverkares krav:

Mercedes Benz 229.5 eller 229.3. VW 50200 och 50500. En verkligt bra ”kamaxelolja” har specifikationen VW 502 01 vilken är framtagen för motorer med hårdbelastade kamaxlar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen