Slirande koppling på NV 35

Fråga: Jag har en NV 35 från 1952 med DKW 250-motor. Lite nyare motor, den har fyra växlar.
Den slirar på kopplingen när jag lägger i fyran, jag har justerat kopplingen så gott jag kan och jag tycker inte att lamellerna ser slitna ut. En vän till mig säger att jag ska hälla i en del automatlådeolja i motorn för att mjuka upp lamellerna så att de ska greppa bättre, är det en bra idé? Eller ska jag göra något annat?

Svar: Om lamellerna slirar ska man utreda vad som är fel innan man börjar laborera med oljor som inte är tänkta till den aktuella växellådan. En vanlig orsak till slirande kopplingar är för hög oljenivå. I din motor ska det vara 0,5 liter SAE 50. Denna olja kan ersättas med SAE 40 eller en transmissionsolja med viskositet runt SAE 90. Transmissionsoljor kan angripa bronsbussningar om den har en högre API-klass än GL4 (kolla flaskans etikett), men smörjer bättre än motoroljor.

Ofta kan det räcka med att man putsar av drivplattorna (stål) och lamellerna (fiber) med exempelvis ett finkornigt slippapper (180-400) så ytorna blir matta för att öka friktionen. Kopplingsfjädrarna i DKW-motorn är ingängade i kopplingsnavet och man kan spänna dem genom att vrida in dem. Testa med ett halvvarv i taget, och montera kopplingen efter varje ändring och kolla att kopplingen lyfter jämnt och inte tippar. Skulle så vara fallet får man vrida in fjädrarna mer på den sida där kopplingen lyfter först då man drar in kopplingshandtaget. För små spelrum i kopplingens tryckstänger och vajer kan också orsaka slirning.

Jim Lundberg

Scroll to Top