Snöskoter som laddar 24 volt

FRÅGA:

Har en gammal snöskoter som helt plötsligt laddar 24 volt. Vad kan det vara för fel?

SVAR:

Hej Håkan!

Tack för din fråga.

Att snöskotern laddar 24-volt som den värsta lastbil verkar inget vidare. Hörs som om du får lova att investera i ett antal glödlampor?

Hur som helst, för att mer exakt kunna säga vad felet beror på, måste jag veta vilken snöskoter du har, om den har batteri osv och vilken typ av generator det handlar om.

Men då du vänder dig till Classic Motor antar jag att du har en äldre snöskoter med generator som är inbyggd innanför svänghjulet. Konstruktionen är klassisk när det gäller tvåtaktsmotorer.

Och om så är fallet drivs belysningen av en så kallad ”belysningsspole”. Det här kan du lätt kolla. Strålkastaren lyser nämligen svagare vid låga motorvarv om strömmen genereras av en belysningsspole. Men för att inte strålkastaren och alla övriga lampor skulle lysa alldeles oerhört mycket när motorn varvas upp finns en regulator.

Nu kommer det lite kluriga. Det finns två typer av regulatorer. Den ena heter laddningsregulator och den andra heter voltregulator. Vilken typ av regulator det handlar om avgörs som sagt av vilken snöskoter du har, vilken generator den är utrustad med och om den har batteri eller inte.

Men då det av det höga volttalet låter som om din snöskoter INTE har batteri, så bör den ha en voltregulator. Så då börjar vi där.

Voltregulatorns funktion är precis vad ordet anger. Kort sagt har den till uppgift att förbruka strömöverskott då spänningen i systemet överstiger det normala värdet. Uppstår fel i regulatorn kan belysningen antingen helt försvinna, eller också stiger spänningen i systemet mer eller mindre okontrollerat, precis vad som med största sannolikhet drabbat din snöskoter. Alltså tror jag på goda grunder att du hittar felet hos voltregulatorn.

Hos de allra flesta äldre snöskotrar har voltregulatorn formen av en liten rektangulär box som är ansluten till elsystemet med två eller tre kablar. Var boxen är placerad beror helt på vilken typ av snöskoter du har.

På t ex Aktiv brukar den finnas under huven i närheten av vänster fotstöd. Under förutsättning att ingen ”fipplat” med elsystemet är anslutningskablarnas färger gul och brun. Ibland förekommer även en svart kabel till någon jordpunkt i chassit.

Hos SkiDoo kan voltregulatorn ha olika placeringar. Anslutningskablarnas färger är dock för det mesta svart, svart och gul.

Har du till exempel en SkiDoo utrustad med batteri så har den istället laddningsregulator. Kabelfärgerna till denna är grön, röd och gul. I vissa fall kan det även här förekomma en svart till jordpunkt.

Elsystemen på snöskotrar är i allmänhet inte så komplicerade så jag tror säkert du hittar regulatorboxen.

Lycka till! Vänligen,

Per Ericsson

Rulla till toppen