Växellådsolja och kopplingsjustering på CZ-motor

Fråga: Hej. Jag har en monark CZ 125cc från 1949, men kopplingen tar inte riktigt bra. Finns det några justeringar att göra innanför kåpan?  Jag tänkte även byta olja i växellådan, men hittar inga uppgifter på vad det ska vara för olja. Hoppas på hjälp med detta.

Mvh Kent L.

 

Svar: En anledning till slirande koppling kan vara att det inte finns tillräckligt med spel i kopplingsmekanismen, alltså mellan excentern (B) på kopplingsarmen och de tryckstänger som den påverkar. Spelet justeras med en justerskruv (A) mitt på kopplingskorgen. Börja med att slacka kopplingsvajern några millimeter. Lossa därefter justerskruvens låsmutter och vrid på skruven tills kopplingsarmen under motorn har ett spel längst ut på 3 – 4 millimeter. Dra sedan fast låsmuttern. Justera sedan spelet i vajern så att det blir ett spel på cirka 2 millimeter uppe vid kopplingshandtaget.

Oljan i CZ-motorns växellåda ska vara 50 cl SAE 50 motorolja. Denna olja hittar du hos diverse biltillbehörsfirmor, och den säljs ofta under namnet ”Classic 50” och liknande. Du kan även använda en transmissionsolja med viskositeten SAE 90. Denna smörjer bättre än motoroljan, men se till att den inte har en högre API-klass än GL 4 (se flaskans etikett). Oljor med högre nummer kan vara aggressiva mot bronsbussningar i växellådan.

Jim Lundberg

Scroll to Top