Utanpåliggande tändspole på Tempus moped?

Fråga: Hejsan. Jag håller på med en veteranmoped och har kört fast totalt nu. Får ingen bra tändning på min Tempus med Pilotmotor. Det sitter en Stefa tändspole i denna. Köpte en ny tändspole och skulle montera denna. Gick inget vidare, men jag modifierade spolen lite så jag kunde sätta fast den i ankarplattan. Men då tog brytaren i spolen. Så nu vete tusan vad jag ska ta mig till. Skulle gärna vilja ha ett originalsystem, men tror dessvärre att jag åker på att sätta dit en utanpåliggande spole.

Om jag nu skulle sätta på en utanpåliggande spole, funkar det att sätta dit en till ljusspole för att få ström till den utanpåliggande tändspolen?

Magnus Gustafsson

 

Svar: Ta du och montera en utanpåliggande tändspole så får du igång mopeden, och slipper dessutom framtida tändningsproblem. Denna modifiering är ju inte definitiv, utan man kan ju ändra till originaltändspolen när man vill. Du kan använda en ljusspole som generatorspole. Denna ger kanske lite mycket ström, men brukar fungera. Idealet är att skala av all tråd på din gamla tändspole och sedan linda på 200 till 240 varv med lackerad koppartråd på stommen. Diametern på tråden bör vara 0,6 till 0,8 mm. Ena änden av tråden ska jordas i stommen – löd fast den där den gamla tråden satt. Den andra änden drar du till kondensatorn, och från denna drar du en ny kabel ut till den utanpåliggande tändspolen. I Stora Tvåtaktsboken (klicka på titeln) kan du läsa om hur denna modifiering går till i detalj.

Om din moped har en Pilotmotor med benämningen FM 504 (tändsystem Stefa C2/75-25) ska den ha följande värden på tändningen (oavsett tändspolens placering):

Förtändning: 3,2-3,5 mm

Brytaravstånd: 0,3-0,4 mm

Jim Lundberg

Utanpåliggande tändspole på Tempus moped?
Den gamla tändspolen lindas om med 200 – 240 varv koppartråd och kommer nu att fungera som en generatorspole till den externa tändspolen.
Scroll to Top