Formel Vee – hur gör man med framvagnen?

FRÅGA: Hej! Jag läste att ni ska helrenovera en Formel V. Undrar nu: Hur hanteras framvagnen? Det lilla formelchassiet är ju så mycket lättare än en VW! Fjädringen måste ändras, men hur? Tacksam för svar, gärna med principskiss över tillvägagångssättet.
/Gunnar

SVAR: Det finns nog lika många uppfattningar om ur man bäst modifierar sin VW framvagn för Formel Vee, som det finns Fvee racers. VW typ 1 har ju i original ett fjäderpaket i vardera axelröret. Man tar bort ett av fjäderpaketen för att få en mjukare fjädring, anpassat till den lägre vikten, som för en Fvee är ungefär hälften av en VW Typ 1.

Om det är bäst att ta bort det undre eller övre fjäderpaket, beror mest på var man vill ha krängningshämmaren. Vi avser på vår projektracer att ha krängaren i nedre röret och fjädern kvar upptill.

Om man väljer att ha en utanpåliggande krängningshämmare, måste man tänka på att ha en ”stång” i det tomma axelröret som håller ihop framvagnen.

För att kunna justera bilens markfrigång, brukar man montera en justerbar sänkningssats i det axelrör där man har kvar fjäderpaketet. Sänkningssatser finns i några olika utförande hos VW-specialister som t ex Custom och Speed Parts.

Det förekommer också att man kapar något av bladen i fjäderpaketet för att få bilen lite mjukare och/eller i rätt höjd. Vår rekommendation är dock att börja med att prova sig fram med ett original fjäderpaket.

Det är lätt annars att man får bilen lite för mjuk i framvagnen, vilket medför andra nackdelar som vi ska återkomma i vår renoveringsserie i tidningen, tillsammans med några andra användbara tips hur man får till framvagnen på en Formel Vee.

 Lycka till!

Hälsningar

Bo Lindman

Formel Vee - hur gör man med framvagnen?
Scroll to Top