Orkeslös Puch MS 50

Fråga: Jag har en Puch MS 50 från 1956. Motorn har nu renoverats med nya lager packboxar kolvringar med mera. När jag idag startade upp den orkar den ingenting och jag får skruva munstycket fram och tillbaka för att få den att gå. Stora rörelser behövs.

För övrigt tack för en bra tidning. Jag har samtliga nummer från starten 1969.

Hoppas på svar

MVH Börje

 

Svar: Det låter som ett enkelt fel, men i vanlig ordning gäller det att hitta det! Du har uppenbarligen ett ställbart munstycke på din MS 50. Kolla att de fyra radiella hålen i munstyckets ände inte är hoptryckta – något som kan hända om munstycket dragits i för hårt i förgasaren. Även munstyckets nål kan vara deformerad om denna dragits för hårt i botten. Testa med ett fast munstycke (se storlek nedan). Kolla att topplocket inte läcker, vilket kräver att cylinderkåpan demonteras. Läckaget brukar höras, men kan även kännas om man håller utsidan av handen i skarven mellan cylinder och topplock. Om man gasar på så brukar det kännas/höras mer.

Din moped kan ha en ljuddämpare av ”paddtyp”, alltså en burk under motorn. Denna typ av ljuddämpare kan lätt täppas igen av sot som lossnat. Ta loss ljuddämparen och testa med att blåsa i kröken (man blir lite smutsig om läpparna…). Om det känns något motstånd är det förmodligen stopp. Om dämparen inte går att öppna får man lägga den några timmar i en lösning av vatten och kaustiksoda (frätande!) som värms till cirka 80 grader. Testa med cirka 10% soda i vattnet – öka mängd soda vid behov.

De tekniska data jag har för Puch MS 50 är följande:

Förtändning: 3,5 mm

Brytaravstånd: 0,4 mm

Huvudmunstycke: 60-62

Trottelnål: spår 2

Kolla att förgasarflänsen är plan. Sitter packboxarna kvar i blocket? Moderna packboxar med gummiytor kan glida ur sina hål till skillnad mot de äldre varianterna som var plåtklädda.

Hoppas något av detta kan vara till någon hjälp. Tack för att du prenumererat på Classic Motor sedan starten 1969!

Jim Lundberg

Orkeslös Puch MS 50
Munstycken kan bli sönderklämda om de dragits för hårt i förgasaren.
Scroll to Top