Laddning och bakhjul till DKW RT 250

Fråga: Jag börjar få vårkänslor, så nu undrar jag hur man enklast får bort bakhjulet på en DKW RT 250 från 1953 för att lägga på ett nytt bakdäck. Jag undrar också mellan vilka anslutningar man mäter på generatorn (inte laddningsreläet) för att se hur mycket den laddar.

Ska du inte lotta ut någon mekardag snart Jim? 🙂

Uffe T

Svar: Tyvärr är årets utlottning av undertecknad redan klar! Jag har tyvärr ingen koll på hur man enklast tar av bakhjulet, men jag vet att tyskarna var duktiga på att klä in hojarna i plåtkåpor på diverse ställen. När det gäller laddningen kan du göra så här: Lossa sladden vid D+ på reläet och anslut en amperemätare mellan relä och kabel. Anslut mätarens plus mot generatorn. Mätaren bör klara 10 ampere. Starta motorn och kolla på mätarens utslag när motorns varvas upp. Vilket utslag mätaren kommer att visa beror på flera faktorer. Generatorn i DKW 250 ska ge ”45/60 watt” enligt tekniska data. Utgår man från 60 watt blir det 10 ampere vid 6 volt (P=60/6) vilket är den maximala effekten som generatorn kan ge. Har du lyset avstängt är det bara batteriet som drar ström, och är det fulladdat kanske mätaren visar 1-2 ampere. Är batteriet tomt kan utslaget bli högre – kanske 4-5 ampere. Slår du sedan på lyset drar lamporna ytterligare runt 6 ampere (35+2 watt).

Med tomt batteri och lyset tänt kan alltså strömmen uppgå till runt 10 ampere vilket en frisk generator bör klara. Har du en voltmätare liggande så ansluter du dess pluskabel till batteriets pluspol och dess minuspol till jord (ramen). Så fort motorn kommer upp i varv ska spänningen uppgå till 7-7,2 volt om batteriet ska få någon effektiv laddning. Det är tveksamt att generatorn kan ge den spänningen med både lyset på och urladdat batteri, men om batteriet är laddat ska spänningen ligga på runt 7 volt, oavsett om lyset är på eller inte.

Jim Lundberg

Scroll to Top