Trimcylinder till JB 150 cc – Uppdaterad!

Fråga: JB150cc motorn var ju på cirka 6 hästkrafter vid 5000 varv och bestyckad med Amal 223/001D eller Bing 1/18/2 förgasare med ett runt fäste i cylindern och satt i en massa olika motorcyklar, bland annat i den diskuterade Maraton M200. Har en enda gång stött på en Fram 80 TT med en JB 150cc motor som hade en liggande förgasare (Amal?) som skruvades fast med 2 skruvar i cylindern.

Hur vanlig var denna variant av motorn och hur många hästkrafter toppade den. Fram 80 TT cykeln var snarlik en Monark M78 Blue Fighter men hade annan ljuddämpare, framgaffel mm.

Torsten

Svar: Det fanns en trimcylinder till JB 150:an med större portar och ett insug med flänsfäste och två pinnskruvar. Dessa sitter med ett c/c-mått på 2 tum (50,8 mm) vilket var standard på många förgasare. Diametern på insuget är cirka 23 millimeter, vilket även bör vara samma som förgasarens borrning. Svalanfabriken hade en TT-modell 1953 som förmodligen hade denna cylinder och då gäller följande tekniska data:

Effekt vid 7400 varv i minuten: 9 hkr

Förgasare: Amal 275

Jim Lundberg

 

Här nedan ser vi två nyinkomna bilder på effektstarkare JB-motorer.

Trimcylinder till JB 150 cc - Uppdaterad!
Från signaturen ”Zlim” har vi fått denna annons med en vass JB-motor. Han skriver så här: ”Angående trimcylinder till JB 150 cc så såg jag denna fina annons i MC-Nytt från 1966 med den liggande förgasaren. Kan det vara en UA 18 S?”.
Vad vi kan se verkar denna motor ha ett rörfäste på cylindern – alltså samma som standardmotorerna. Om förgasaren heter UA 18 S kan vi tyvärr inte svara på.
Trimcylinder till JB 150 cc - Uppdaterad!
Från Torsten Mikaelsson har vi fått denna bild med en vass JB-150:a i ramen på en Fram 80 TT från 1956. Denna cylinder har däremot insuget med två pinnskruvar. Förgasaren är en Amal. Denna typ är enkel att ändra till liggande trottel då man bara byter ut flottörhuset till ett med vinklad (90 grader) banjokoppling.
Scroll to Top