Tack för tipset om tändning på HVA 118 cc. Här kommer två till!

Fråga: Hej! Jag ville bara tacka för tipset med tändningen på HVA 118cc. Om motorn går dåligt när lyset slås på så var det bara att minska brytaravståndet. Jag har skaffat en Rödqvarna och den hade detta fenomen så jag ändrade brytaravståndet från 0,40 till 0,20 mm. Häpp! Nu kan man inte höra någon skillnad på motorgången när lyset är på.

 Jag tänkte bidra med lite egna tips. Jag brukar smörja in mina äldre Husqvarnor med kokt linolja. Man får en något blankare yta och rost blir mörkare så helhetsintrycket blir klart bättre.
Nackdelar: Om man inte gillar lukten eller kör på en torr grusväg när man precis oljat in fordonet.
Sedan till tips 2: Jag har gjort nya korkbitar till lamellerna. Tipset är tapetkniven med brickor för att få upp den ca 6,20 mm från plan yta. Nu såg jag att det fanns lamellkorksatser att köpa till hyfsade priser, fast detta funkar bra om man vill pyssla lite.

Så här ser min Husqvarna ut – inoljad och klart finare.

Mvh

P.I.

 

Svar: Tack själv! Brytaravståndet är faktiskt mindre viktigt i sammanhanget. Jag hade en motor som inte orkade tända förrän brytaravståndet var så litet som 0,10 mm. Det visade sig att brytarkontakterna var ordentlig deformerade efter en tidigare ”mekanikers” framfart. Brytarna styr ju fältbrytningsavståndet, abriss, och hamnar detta fel blir gnistan klen. Nackdelen med små brytaravstånd är att avbränningen av kontaktytorna går fortare.

Om jag förstått ditt andra tips riktigt så lägger man tapetkniven på arbetsbänken med bladet uppåt och drar denna runt korkbiten som också står på samma underlag. Genom att höja rakbladet med brickor får man då en viss höjd på varje korkskiva – i ditt fall 6,2 mm.

Jim Lundberg

Tack för tipset om tändning på HVA 118 cc. Här kommer två till!
Genom att lägga brickor under rakbladet kan man med underlaget som stöd få exakt tjocklek på korkbitarna till kopplingen.
Scroll to Top