Tickande Husqvarna Drömbåge

Fråga: Hej. Har varit ute och åkt med en Husqvarna Drömbåge. Efter visst tickande ljud misstände cykeln och det tjöt till som om däcket låste sig en mikrosekund. Vad hände?  Vad var det för tickande ljud? Kunde köra hem sakta men har inte vågat köra den sedan dess.

 

Svar: Det låter som att kolven har nypt, alltså att den blivit så stor av värmeutvidgningen att den kortvarit fastnat i cylinderloppet. Det är svårt att beskriva ljud i textform, men innan en motor nyper kan man höra ljud som går att beskriva som ”gnisslande”, ”kvittrande” eller ”tickande”. I många fall kan man lugnt köra vidare efter en nypning bara man hittat orsaken., men man bör alltid lyfta av cylindern och inspektera kolv och cylinderlopp efter en sådan här incident. Ljudet kanske kom av ett kolvringsbrott eller ett tappat låsknaster till kolvbulten, men även en nypning kan ge smärre skador på kolv och cylinder.

Orsaken till att kolven nyper kan vara för litet kolvspel beroende på att cylindern är för trångt borrad eller att den helt enkelt inte är inkörd efter renovering. Fabrikens rekommenderade kolvspel ska vara tillräckligt för att kolven ska gå fritt inne i cylinderloppet under normala förutsättningar, men om motorns temperatur blir för hög kan kolven ändå nypa då den svällt för mycket av värmen. Orsaken till överhettad motor kan bero på följande saker:

  • För sen tändning
  • För mager bränsleblandning
  • Smuts mellan kylflänsarna
  • För lite olja i bensinen
  • Krokig vevstake (kolven lutar i loppet)
  • Igensotad avgasport/avgasrör
  • För hög belastning (passagerare, packning, bromsar som ligger på osv.)

 

När kolven nupit kan det lossna gjutjärn från loppet som bäddas in i kolvens mjuka aluminiumyta. Om så skett kan man ofta försiktigt fila bort gjutjärnsresterna från kolven med en finhuggen enkelgradig fil, eller med finkornigt slippapper. Små skador i cylinderloppet kan man hona bort.

Jim Lundberg

Rulla till toppen