Justera koppling och förgasare på DKW RT 250

Hej! Jag köpte för ett tag sen en DKW RT 250 från 1954. Efter lite grovjusteringar av kopplingen går det att få i växlar och den driver på bra. När det väl blev dags för provtur så varvade inte motorn ut. Jag fick aldrig upp den i mer än 70 km/h, i nerförbacke och medvind så att säga. Dessutom var det som att den vid två tillfällen hängde sig i 3ans växel tills jag stannat och lirkat lite med växlarna. Mina frågor är alltså:

1. Hur justerar jag kopplingen på korrekt sätt?

2. Hur ställer jag in förgasaren för att den ska få rätt bränsleblandning och gå korrekt? Stort tack på förhand för svar!

Vänliga hälsningar

LarsOla Bromell

 

Om vi börjar med kopplingen så finns det två saker som går att justera; kopplingsfjädrarna samt spelet i frikopplingsmekanismen. I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett reparationsanvisning för bland annat DKW 250-motorn. Där visas även hur man justerar kopplingen på denna motor. Tyvärr så kan jag inte få in alla dessa beskrivningar här, men här kommer ett sammandrag ur boken: ”Dra in justerskruven tills den tar i tryckstången. Lossa sedan skruven 0,5 till 1 varv och dra fast låsmuttern.” När detta är gjort har frikopplingsmekanismen sitt nödvändiga spel. Om kopplingen lyfter ojämnt, det vill säga att lamellerna inte separerar lika från varandra varvet runt kan detta justeras genom att vrida runt kopplingsfjädrarna. Ur boken igen: ”För att kopplingen ska dra jämnt utan att hugga och rycka måste alla fjädrar vara lika starka. Justera vid behov genom att vrida runt fjädern i sitt hål.” Varje fjäder är låst med en sprint som måste dras ur vid demontering och justering.

När det gäller förgasaren bör du först kolla att den är rätt bestyckad samt att den är rengjord. Du kan avläsa på tändstiftet hur förgasaren är inställd, men då måste man först ställa tändningen. Brytarna ska öppna när kolven har 5,8 mm kvar till övre dödläget. Observera att centrifugalregulatorn måste vara fullt uppvriden vid kontroll/justering av tändläget, precis som den är vid höga varvtal. När detta är gjort kan du kolla att tändstiftet har rätt färg, det vill säga ljusbrun, på isolatorfoten efter en provkörning. Vit färg betyder för mager blandning och svart färg innebär att motorn får för fet blandning.

Här kommer några tekniska data för DKW 250 ur Stora Tvåtaktsboken:

Förgasare                            Bing (AJ 2/26)

Huvudmunstycke               110

Nålläge (uppifrån räknat)   2 (3 under inkörning)

Nålmunstycke                     268

Förtändning                        5,8 mm f.ö.d.

Brytaravstånd                     0,4 mm

Växellådsolja                      5dl SAE 50

 

Jim Lundberg

Justera koppling och förgasare på DKW RT 250
”Varje kopplingsfjäder sitter upphakad på en sprint. Lyft fjädern med en smal mejsel och dra ur sprinten”
Scroll to Top