Vågar jag koppla ur oljepumpen?

Fråga: Hallå Jim! Jag har köpt en tämligen komplett Puch SGS 250 med dubbelkolvsmotor, årsmodell mitten på -50.

Hojen är startad av tidigare ägare men hade då problem med att den separata oljepumpen för 2-taktsoljan ”överdoserar” och dränker maskinen. Tidigare ägare påstår han ställt in den enligt manual.

Eftersom jag inte kan lita på pumpen tänkte jag istället blanda direkt i tanken vilket för oss till min fråga: En bekant påstår att ovan nämnda pump även kan ge smörjning till andra lager i motorn och att bortkoppling kan medföra lagerras. Vågar jag koppla bort den på denna gamla hoj?

Mattias Becker

 

Svar: Det stämmer att vissa motorer med separatsmörjning kan ta skada om man bara blandar i tvåtaktsoljan i bränslet. Det finns konstruktioner där man låter oljan från pumpen smörja både ram- och vevlager, och tar man bort pumpen eller kör utan olja i oljetanken kan dessa lager slitas ut i förtid. Exakt hur det är med din Puch kan jag dessvärre inte svara på, men jag har hört exempel på att ramlagren på Puch tagit skada om man bara har tvåtaktsoljan i bensinen. Sanningshalten i dessa påståenden kan jag tyvärr inte bekräfta.

Det bästa vore nog om du kunde få pumpen att leverera rätt mängd olja så att smörjsystemet fungerar som det var tänkt. Du kan annars titta hur oljan från pumpen distribueras in i vevhuset. Pumpen sitter innanför transmissionskåpan. Om det bara sitter en ensam injektor i insuget bör det gå lika bra att blanda oljan i bensinen, men om det finns flera kanaler/rör från pumpen som går till olika lagringar kan det bli problem. Du hittar en liknande fråga om Suzukis separatsmörjning här på hemsidan.

Jim Lundberg

Scroll to Top