Läckande gaffel på Monark 75

Fråga: Tjena. Jag har en monark M75:a (tror den heter så, med JB128 motorn) som har stått ett tag. Det största problemet med den är att packningarna i framgaffeln har spruckit eller torkat ut, vilket har lett till att stötdämparoljan har runnit ut och in i frambromsen. Så jag har riktigt dålig dämpning och nästan ingen frambroms. Jag undrar bara hur man kan fixa det här? Kan man få tag på reservdelar till dessa hojar? Tackar på förhand!

Mvh Victor

 

Svar: Om din Monark har en JB 128-motor så heter den mycket riktigt M75. Jag tror inte att det finns några packningar i din framgaffel. Om den dräller olja kan det bero på för mycket eller för tunn olja. Oljemängden i varje gaffelben är endast 5 cl. Monark rekommenderade en olja som på den tiden hette Mobil Arctic. Den oljan hittar man inte idag, men den har en viskositet på SAE 20. En annan, och mer lättfunnen, olja är så kallad gräsklipparolja som du hittar på bensinmackar, stormarknader och trädgårdsbutiker. Den har viskositeten SAE 30 och borde fungera utmärkt i din gaffel trots att den är aningen tjockare än SAE 20.

När du byter olja i din gaffel gör du så här: Lossa pluggarna A och D. Fjädra ner gaffeln ett antal gånger så att oljan pumpas ut. Sedan skruvar man tillbaka pluggarna D. Kolla samtidigt att fiberpackningarna M är hela. Fyll på med olja i hålet för pluggarna A och skruva tillbaka dessa. Om man demonterar hela gaffeln ska fjädrarna packas in med kullagerfett innan montering. Övriga delar på skissen: B=fjäder, C=mutter, F=skruvar, G=mutter, J=underrör,

Delar till din Monark kan du annonsera gratis efter i Classic Motors privatannonser, eller så får du kolla på diverse marknader.

Jim Lundberg

Läckande gaffel på Monark 75
Framgaffelns ingående delar
Scroll to Top