Slö Crescent 2000

Fråga: Goddagens. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta problem: Har en äldre Crescent 2000 2-växlad från 1950-talet. tyvärr har den hela tiden varit så slö. Jämfört med en kompis något nyare 2000 modell, hade min ingen chans i accelerationen. Har bytt brytare, kolv, kolvringar, lameller, tändstift och olja, men det blev ingen skillnad. Kanske kan det göra med att morfar ofta kopplade till en cykelkärra för att köra mjölkkrukor, använde nog för det mesta 1:ans växel. Med fullgas var den uppe i 50 km/h.

Har också en Norman med Villiers 200cc motor, har ni något tips var det finns reservdelar och om någon kan renovera den?

Tacksam för svar.

Bo Jonsson

 

Svar: Crescent 2000 såg dagens ljus 1956, och har en tvåväxlad sachsmotor på 0.8 hk (1961 blev det tillåtet med 1 hk på mopeder i Sverige). Har du bytt kolv och kolvringar kan det ta ett tag innan dessa är inkörda. Fram till dess kan tätningen mot cylinderväggen vara sämre med lägre effekt som följd. Tändningen måste stå rätt och förgasaren ska vara rätt bestyckad om man motorn ska gå bra. Förtändningen på din motor ska vara 2-2,5 mm och brytaravståndet 0,4-0,5 mm. Huvudmunstycket ska vara storlek 54. Ett igensotat avgasrör kan också orsaka att mopeden blir lite klen. Men har du kollat så att kompisen inte har trimmat sin Crescent 2000?

Norman var en relativt liten engelsk motorcykeltillverkare, och importerades till Sverige av AB Motortillbehör. Det finns inte många Norman i vårt land, men kolla med Peter Hällström på 08-600 05 60. Han har några stycken. Delar till Villiersmotorn kan du annonsera gratis efter i Classic Motors privatannonser. I England har du https://www.villiersparts.co.uk/ som kanske kan hjälpa dig. Någon som renoverar villiersmotorer känner jag inte till. I Stora Tvåtaktsboken visar jag hur man renoverar en villiersmotor av din modell. Där hittar du även sachsmotorn till din Crescent 2000 om du vill göra jobbet själv på dina tvåhjulingar.

Jim Lundberg

Scroll to Top