Tändsystemet på Duopeden

Fråga: Hallå! Jag har läst artikeln om Duopeden. Hur byggde du ihop tändningen för att passa två cylindrar? Använde du batteritändning? Vad behöver man för att använda sig av batteritändning?

Mvh Johannes

 

Svar: Tändsystemet på Duopeden är av typen batteritändning. För att få de bägge vevhusen så nära som det gick tog jag bort svänghjulen och ersatte dessa med stålskivor som dessutom ligger omlott. I och med detta finns det inga magneter kvar och batteritändning blev alternativet. Varje motor har sitt egna tändsystem och man ställer då tändningen separat på varje motor. Det enda som återstår av de gamla svänghjulen är naven där brytarnockarna sitter. På ritningen nedan ser du vad som går åt i ett batteritändsystem. På Duopeden sitter det två sådan här system – ett för varje motor. Brytarna och kondensatorerna på Duopeden är från en bil (Volvo har jag för mig). Tändspolarna är av universalmodell och finns hos de flesta mopedhandlarna.

Jim Lundberg

Tändsystemet på Duopeden
Elschema för ett batteritändsystem. Duopeden har två tändsystem – ett för varje motor.
Rulla till toppen