Nästan färdig Maraton MA 277

Fråga: Hej. Börjar se slutet på renoveringen av en Maraton MA 277. Mitt problem är att jag inte får till framaxeln med hastighetsmätardrivningen. Finns det möjligen sprängskisser på hur det ska vara monterat och vilka komponenter som ska vara med? Frågan gäller både framaxeln och hastighetsmätardrivningen. Har bara manual och reservdelskatalog. Fanns det mer underlag till verkstäderna?

Har nyligen renoverat framgaffeln och enligt Teknos motorcykelbibel ska det bara fettas in om jag förstått rätt eller ska man hälla i olja också? Läste i en tråd där en frågade om olja till framgaffeln på en NV, blev lite osäker. Ska även montera en sadel som liknar originalet då den som följde med inte var rätt. Om någon har bilder på hur den ska monteras fast skulle det uppskattas.

Annars är det bara lite el kvar och sedan försöka få in den i registret igen. Vill även passa på att be om hjälp att hitta ett verktygslådelock till den runda verktygslådan, inte den i tanken. Om någon vet ett bra ställe som renoverar hastighetsmätare är det också välkommet.

Sedan vill jag rikta ett stort tack till Jim för ”Stora Tvåtaktsboken”, den mest prisvärda bok som någonsin har gjorts i dubbel bemärkelse.

MVH

Olof

 

Svar: Av någon anledning var Monark dåliga på att sätta ut framgafflar och hjulnav i sina reservdelskataloger.  Dessutom var hastighetsmätare ofta ett tillbehör på den här tiden och kunde ibland bara nämnas som ett artikelnummer i handböckerna. Jag har själv letat efter sprängskisser på gaffel och nav till Monarks tvåhjulingar utan resultat. Din hoj är ju en ”dekaltrimmad” Monark M 277 Blue Tourist med 150 kubiks JB-motor.

När det gäller din framgaffel så fanns den i tre olika utföranden. Typ 1 var en gaffel där det skulle vara 5 cl olja i varje gaffelben (se även svaret i Läckande framgaffel på Monark M 75). Då finns det avtappningspluggar för olja längst ner på gaffelbenen. Trots att denna gaffel ska innehålla olja ska fjädrarna packas med kullagerfett i samband med montering. Typ 2, var en moderniserad variant av typ 1 där man ”rationaliserat bort” oljan. Denna ska smörjas med fett via fettnipplar på gaffelbenen. Typ 3 är liknande typ 2, men har nu fått gummibälgar som skydd för skarven mellan över- och underben. Även här är det fett via nipplar som är den enda smörjningen.

Kolla med Jige AB angående din hastighetsmätare – de renoverar mätinstrument till alla möjliga fordon.

Roligt att du gillade Stora Tvåtaktsboken. Den riktar sig till nybörjare och ”semiproffs” och ska vara en hjälpande hand i garaget!

Om någon kan hjälpa Olof med hastighetsmätardrivningen, sadeln eller locket till verktygslådan kan ni lämna en kommentar här nedan så ska jag se till att ni får kontakt med varandra.

Jim Lundberg

Scroll to Top