Fyrtaktande Svalan Svalette med JB-motor

Fråga: Hej Jim, Jag har en Svalanmoped (Svalette) från 1953 med JB-motoroch Amalförgasare. Jag får den inte att gå rent då den hela tiden fyrtaktar. Jag har provat med nålen i olika lägen utan resultat. Huvudmunstycket verkar någon ha gjort åverkan på genom att öka håldiametern något vilket jag tror är orsaken till problemet. Det går inte att se siffrorna på munstycket och nu undrar jag om du vet vilket munstycke det ska vara och om du vet var man kan få tag i ett.

Hälsningar Sture Beijer

 

Svar: JB-motorn på 48 kubik hade bland annat (Bing) en Amalförgasare med beteckningen 308. Här är tekniska data på denna förgasare:

Huvudmunstycke               32

Nålposition                         2:a spåret uppifrån

Nålmunstycke                     0745

Det låter troligt att någon ”händig” mekanikers framfart är orsaken till att motorn fyrtaktar. Man kan löda igen ett munstycke med vanligt lödtenn och sedan försiktigt borra upp det steg för steg tills man hamnat rätt. Man bör dock tänka på att det inte bara är hålets diameter som styr flödet utan även längden på detta hål. Ju längre hål desto sämre flöde med en och samma diameter.

En kompis fixade till ett liknade problem på ett väldigt enkelt sätt. Han tog en kardel (tunn koppartråd) ur en elkabel (typ FKK) och stack in denna i hålet i munstycket. Sedan böjde han bägge ändarna på den lilla tråden så att den satt säkert fastkrokad i munstycket. Tråden blockerade sedan så stor del av hålet i munstycket att flödet sjönk till rätt nivå. Man får givetvis prova sig fram med olika tjocklek på tråden innan man hamnar rätt.

Du kan kolla med företagen nedan om de kan hjälpa dig med ett nytt munstycke.

Rösebäckens Cykel & Motor, telefon 054-84 41 05 

Hagströms Cykel och Motor, telefon 0528-101 20

 

Jim Lundberg

Rulla till toppen