Stötdämpare och kopplingsschema till Monark M500

Fråga: Hej igen. Undrar hur det är med framstötdämparna, vet du om man kan få tag på nya gummitätningar och hur mycket olja de ska vara i dom och vad för olja?

Sen undrar jag om du har något bra kopplingsschema på hur allt ska vara kopplat utan batteri?

Vilket tändstift är de som passar bäst av dagens alla sorter?

Tack MVH/Anton

 

Svar: När det gäller gummitätningarna kan du kolla med Erland Lagerqvist på Rubber Mek. Han tillverkar diverse gummidetaljer till äldre tvåhjulingar. Nummer 1 på övre bilden är dammskyddet, eller bälgen som det också kallas. Nummer 2 är en gummitätning inne i gaffelbenet. Monark M 500 ska inte ha olja i framgaffeln utan ska smörjas med fett i de två fettnipplarna (nr 3 på bilden) på gaffelbenen varje 50:e mil. Om framgaffeln demonteras helt ska fjädrarna packas in med fett innan montering. Avslutningsvis ska man trycka in 21 kubikcentimeter fett i varje fettnippel.

M 500:an går att köra utan batteri och då gör man så här: Koppla loss kabeln från batteriets minuspol. Koppla sedan en kort elkabel mellan anslutning 61 och 51 i generatorn. Om batteriet saknas måste kabeln som ska sitta på batteriets pluspol isoleras med exempelvis eltejp så den inte kommer i kontakt med jord (ramen). Nu kan den köras utan batteri, men man får förmodligen rullstarta den för att generatorn ska ge så hög spänning att tändspolen orkar ge någon gnista. Passande tändstift till M 500:an hette förr Bosch W 240 T1. Idag heter det tändstiftet W 4 AC eller W 4 AP. Väljer du istället fabrikat NGK heter det B 8 HS.

Jim Lundberg

Stötdämpare och kopplingsschema till Monark M500
För att kunna köra utan batteri kopplas kabeln till batteriets minuspol bort. Därefter byglas anslutningarna 61 och 51 på generatorn med en kort kabel.
Rulla till toppen