Vilken olja i Husqvarna Silverpil?

Fråga: Hej Jim.   Har en 175-kubiks Silverpilsmotor  från 1965 = äggmotorn. 282E. Jag undrar vilken olja det skall vara i  kopplingslamellshalvan. Har blivit rekommenderad att använda Automatlådeolja, ATF, av OKQ8:s kvalité.  Är detta bra eller rekommenderar du någon annan olja? i instruktionsboken står det bara SAE 20. Vilken olja är detta idag?

Tore Bremark

 

Svar: I silverpilsmotorn delas samma oljeskvätt av både växellåda och transmission – det finns alltså inte några separata utrymmen eller täta mellanväggar som på exempelvis engelska motorcyklar. I instruktionsboken har man dock formulerat det så att det låter som att det är två separata smörjställen. Det ska i alla fall vara totalt 0,9 liter olja med viskositeten SAE 20 i växellådan. Dessa ”raka” (singlegrade) oljor är lite svåra att hitta idag, men det finns en rak olja som man i princip kan köpa överallt – gräsklipparolja. Detta är en rak olja med viskositeten SAE 30 som är framtagen för diverse trädgårdsredskap med motorer, typ Briggs & Stratton. SAE 30 innebär att den är något tjockare än den SAE 20-olja som rekommenderas till Silverpilen, men det som kan hända med en tjockare olja är att det kan bli svårt att hitta friläget på grund av att kopplingen driver lite mer vid frikoppling.

När det gäller ATF-olja (automatlådeolja) är jag tveksam. Denna olja beskrivs på olika internetforum som något slags undermedel som ”botar” alla möjliga problem med transmissionen. Jag tror inte den är skadlig för din motor, men vore den så fantastisk som många ”experter” påstår borde alla motortillverkare rekommendera ATF-oljor i deras manuella växellådor, vilket inte är fallet. De moped- och mc-motorer där tillverkaren rekommenderar ATF-olja har, inte helt överraskande, automatlådor med få undantag. Har man problem med slirande koppling eller tröga växlar är något fel och det ska inte kompenseras med ATF-olja eller andra vätskor, utan åtgärdas.

Jim Lundberg

Rulla till toppen