Byta olja i växellåda och bakaxel

Fråga: Jag har ett par frågor angående smörjmedel till drivlinan på en Opel Kadett B (1970). Vilken typ av olja bör användas i växellådan (4 växlad manuell) respektive differentialen och hur mycket? Hur byter man olja/fyller på och hur ofta bör den bytas?
Ossian H.

Svar: Till växellådan bör du ha en olja som uppfyller GL1 och vara av tjockleken SAE 80/90. Använder du olja som uppfyller andra krav så kan synkringarna ta stryk.

Till bakaxeln använder du vanlig differentialolja, också den med tjockleken SAE 80/90.

I botten av lådan och diffklumpen på bakaxeln sitter det oljepluggar. Kör gärna en sväng så att oljan fått upp värmen (och därmed är mer lättflytande) innan du tömmer ut den, givetvis i lämpligt kärl, och deponera oljan som miljöfarligt avfall.

På sidan av växellådan sitter en nivåplugg. Skruva loss den och fyll på genom pluggen. De sitter lite tokigt till för att fylla på och försök att hälla oljan uppåt brukar sluta med ett kladdigt garagegolv. Investera hellre i en oljesug/oljebytare (finns exempelvis hos Jula, Biltema och liknade) och tryck i oljan med den. Precis när oljan börjar sippra ut ur nivåpluggen slutar du (gissningsvis rymmer den runt en liter olja, kanske en och en halv).

Sedan är det bara att göra samma sak med bakaxeln.

Oljenivån bör kontrolleras var 1000:e mil, eller minst en gång om året. Är oljan smutsig bör du byta, annars är det runt 5000-6000 mil som gäller för byte.

Lycka till

Robert Gustavsson

Scroll to Top