Frikoppling på Monarped 1953

Fråga: Hej Jim. Jag skrev till dig för någon månad sen angående tändningsproblem på min Monarped 53-a. Tack för svaret jag fick – nu går den som en klocka, men den vill inte frikoppla riktigt bra. Jag har justerat wiren nere vid motorn, men det är ändå så att den vill dra lite, jag får bromsa fast den lite så att säga. Vad beror detta på?

Hälsningar Sune Åström

 

Svar: Kopplingen på ILO:s FP 50-motor ska frikoppla helt om allt är bra. Personligen låter både jag och min flickvän våra Monarpeder stå på tomgång några minuter efter start eftersom dessa motorer är lite trötta innan de blivit varma. Under varmkörningen står de snällt och tuffar på tomgång med indragen koppling utan att driva det minsta.

Om du känner på kopplingsarmen nere vid motorn så ska det ”ta stopp” när du dragit den framåt en bit. Då ligger armens excenter i kontakt med tryckstängerna i kopplingen som ska till att frikoppla. Om du nu tar i lite till så att armen rör sig framåt ytterligare några millimeter ska motorn frikoppla helt. Kolla att du inte har för lång kopplingsvajer så att vajerjusteringarna inte räcker till. I själva kopplingen kan det vid montering av de 11 lamellerna hända att den innersta lamellen hamnar innanför huvudaxelns fyrkantiga sektion. Om så sker kan kopplingen förmodligen driva på fast man frikopplat.

Om detta kan ske vid färd har jag ingen aning om – det låter osannolikt. Jag har aldrig stött på problemet under de 38 år (usch vad tiden går…) som jag haft min Monarped. Lamellerna gör med tiden spår i den fyrkantiga sektionen (se bild) som kan få lamellerna att kärva. Kolla avslutningsvis att du får några millimeters spel i vajern så att excentern inte ligger och nöter mot tryckstängerna när du kör.

Jim Lundberg

Scroll to Top