Loppa och läckage på Husqvarna 118cc

Fråga: Hej. Jag har en Husqvarna på 118cc från 1951 som jag satte i trafik förra året efter ca 35 års törnrosasömn. Hela den sommaren körde jag utan att få loppa på stiftet en enda gång, nu får jag det i stort sett varje gång jag kör. Vad beror loppa på och hur kan jag åtgärda problemet?

Den läcker också olja, jag bytte packboxar och blockpackning förra året. Då fyllde jag med SAE 30, hittade inte SAE 50 då som det ska vara enligt instruktionsboken. I år har jag bytt till SAE 50. Jag har tappat ur all olja och fyllt på 0,7 liter, också enligt instruktionsboken, men nu läcker den nästan ännu värre och när jag öppnade kåpan svänghjulet var det lite olja därinne. Har ingen tidigare erfarenhet av 118cc, är de svåra att få täta? har jag fyllt på för mycket olja och kan man i så fall ”spränga” packboxarna. Packboxarna på vevaxeln monterades med skrapkanten, tror jag det heter, inåt oljan enligt instruktion förutom packboxen vid utgående axel vid kedjedrevet där skrapkanten skulle vändas utåt.

Mikael

 

Svar: Om vi börjar med den envisa loppan på stiftet så kan den uppstå av flera anledningar. För mycket olja i bensinen är en variant, men för att själva loppan (kolbrygga sade man förr) ska bildas brukar det behövas lite fasta partiklar också. Exempel på detta kan vara vägdamm, men också föroreningar (rost) i bensintanken som lossnat och följer med ner till motorn. Olja in luftfiltret med tjock olja eller kedjesprej och rengör tanken noggrant. Montera gärna ett bränslefilter. Detta stoppar nog inte de riktigt små partiklarna som kan orsaka loppa, men man slipper få stopp i huvudmunstycket.

Din Husqvarna ska mycket riktigt ha 0,7 liter olja med viskositeten SAE 50 (SAE 20 vintertid) i växellådan. Oljeläckaget kan bero på flera saker. Tvätta av din motor med avfettning och blås den gärna torr med tryckluft. Fyll på med olja och kolla sedan var den första droppen kommer ut. Detta kan ibland ta timmar och då kan man hälla i tunnare olja vid detta test. Vissa motorer har ett avluftningshål i oljepåfyllningsskruven eller i blocket. Om detta hål täpps igen kan det ökade trycket i växellådan vid körning pressa ut olja genom packboxar och liknande.

Att det finns olja innanför svänghjulet kan bero på att packboxen vid vevaxeln läcker ut tvåtaktsolja. Det kan även bero på att det läcker ut växellådsolja bakom skruvarna som håller blockhalvorna (se pilarna på bilden). Om så sker kan blockpackningen vara skadad i ett av hålen för dessa skruvar. Du har monterat dina packboxar rätt. Skrapkanten heter tätningsläpp och ska för det mesta vändas mot den sida som har högst tryck, vilket innebär inåt i vevhuset och växellåda. Jag har för mig att Husqvarna har valt att vända läppen utåt på utgående axeln – varför vet jag inte.

Jim Lundberg

Rulla till toppen