Rusande Sachs 150cc

Fråga: Jag har renoverat en Sachs 150cc och har bytt alla lager, packboxar och så vidare. Den har nu gått cirka 100 mil efter renoveringen. Efter att jag kört 7-8 km går den ej ner på tomgång utan rusar och som det verkar ökar varvtalet hela tiden om jag inte stannar den. Gashandtag och wiren går lätt så trotteln går tillbaka. Motorn sitter i en NV 22 super sport 1953.

Mvh Erik Stein

 

Svar: Det låter som om den drar i sig tjuvluft någonstans. Fast börja med att kolla att trotteln verkligen går ner i botten när motorn är varmkörd och igång. Ibland kärvar trotteln bara när förgasarhuset är uppvärmt. Torka av trotteln och ”måla” den med en tuschpenna. Stoppa ner den i förgasaren och dra den upp och ner några gånger så ser du om tuschet nöts bort jämnt, runt hela trotteln, eller bara på ett fåtal punkter. Det senare indikerar att hålet i förgasaren inte är riktigt runt. Anledningen kan vara att förgasarflänsen är deformerad på grund av överdrivet hård åtdragning. Detta kan påverka formen hos hela förgasaren så att trotteln kärvar när huset värms upp. Planslipa flänsen och byt till ny packning. Dra sedan muttrarna försiktigt. Använd gärna låsmuttrar (DIN 985) så sitter de kvar ändå.

Tjuvluft innebär att motorn får i sig mer luft än den luftmängd som passerar genom förgasaren och blandas upp med bränsle och leder ofta till att varvtalet stiger okontrollerat. Ett trick är att spruta olja eller startgas på alla misstänkta skarvar när motorn rusar. Oljan tätar tillfälligt och startgasen bidrar med mer bränsle som sugs in i läckan. Oavsett vilken metod man väljer så ändras motorns varvtal när man prickat rätt. Tänk bara på att startgas kan antändas när den sprutas mot heta detaljer. En tänkbar anledning kan vara en fjäder till en av packboxarna i vevhuset har hoppat av från sin tätningsläpp. En kall packbox kan hålla tätt utan fjäder då dess gummi är kallt och hårt, men när gummit mjuknar av värmen kan den börja läcka. En annan orsak kan möjligtvis vara att förgasaren blir för varm så det börjar bildas ånglås. Då blir bränsleblandningen magrare vilket leder till att varvtalet ökar. Om man har en genomskinlig bensinslang kan man se om det kommer upp bubblor i slangen när man stannat efter en stunds körning. Då kokar vissa fraktioner i bensinen. Motorn blir då svår eller omöjlig att starta i varmt tillstånd. Botemedlet är en tjockare förgasarpackning och fiberbrickor under muttrarna.

Jim Lundberg

Scroll to Top