Trasig cylinder på Husqvarna Flinta

Fråga: Hej! Jag har en trasig Husqvarna Flinta cylinder som jag funderar på att renovera. Det är hål i cylinderloppet rakt in i ena överströmningskanalen från porten och ca en centimeter nedåt. Kan jag borra ur det gamla ”fodret” och ersätta med nytt som jag pressar i? Tanken är då att köpa fodermaterial från någon firma och svarva till rätt passform. Kommer det att fungera bra? Är det värt pengarna att fixa cylindern?

Jag är även nyfiken, vad har du gjort med vevpartiet på din flinta isracer för att det ska hålla?

Mvh Uffe

 

Svar: Jag tror inte det är värt besväret att fodra om cylindern även om det kan vara lärorikt att göra det. Jag har sett flintacylindrar som är borrade till strax över 40 millimeter och redan då börjar godstjockleken bli oroväckande tunn. Hur mycket man måste borra för att få i ett foder vågar jag inte svara på, men då originaldiametern på flintan är 39 millimeter skulle ett foder med godstjockleken 2 millimeter kräva en borrning på 43 millimeter.

Jag ser fortfarande massor av flintacylindrar på olika veteranmarknader, och även om typ hälften är sönderborrade av någon händig person så tror jag det blir enklast/billigast för dig genom att byta cylinder.

Vevpartiet på min isracer är 100 procent original. Jag har bara bytt ut kolvbultsbussningen som var lite sliten. Faktum är att flintan är en stryktålig motor. Det enda jag bytt ut på de fem år jag kört den är växellådsoljan. Nu körs den bara i tävlingssammanhang, men när den körs är det full gas som gäller. Effekten är inte så mycket att skryta med – cirka 4-5 hästar, men jag kanske ska ta fram Dremeln och putsa lite till. Det finns många sachsar och zündappar som behöver bli frånåkta av ett svenskt järn!

Jim Lundberg

Rulla till toppen