Vevstakslager på DKW 250cc

Fråga: Har plockat isär motorn och funderar på vevstaken, hur avgör man om den skall renoveras – när motorn var igång så uppstod vibrationer/oljud från motorn vid ca 70km/tim och jag tänkte byta lager och packboxar men hur gör man med vevstaken?

Hälsar Kjell M

 

Svar: Normalt har ett vevstakslager ett radialspel på 2-3 hundradels millimeter. Så små spel kan man normalt inte känna med handen, utan måste mätas upp. Redan vid 5-6 hundradelar börjar det låta om vevstakslagret, och över 10 hundradelar kan man även känna vibrationer i styret. Axialspelet (sidospelet) är alltid större och bör vara en tiondels millimeter eller mer.

I Stora Tvåtaktsboken har du dels en komplett reparationsanvisning till DKW 250 cc, dels ett reparationsavsnitt som visar hur man mäter upp och renoverar vevaxlar. Du kommer att behöva en indikatorklocka och en mikrometer vid arbetet. Det som slits mest är rullarna och har du tur kan det räcka med ett rullbyte. Mät de gamla rullarna med mikrometern och tänk på att för varje hundradel som en rulle minskat i diameter ökar radialspelet till det dubbla i vevlagret.

Jim Lundberg

Vevstakslager på DKW 250cc
Rulla till toppen