Tvåtaktsoljor förr och nu

Fråga: Hej. Jag har en fundering angående tvåtaktsolja! När en annan var grabb så vad jag minns så fanns det bara en sorts tvåtaktsolja spelade ingen roll om det var till moppen eller motorsågen eller båten, men idag så finns det ju olika. Vad är det för skillnad – kan man använda den man har till båten till moppen och motorsågen eller tvärtom? Kan det hända något?

mvh Christer

 

Svar: Tvåtaktsoljorna har utvecklats väldigt mycket och idag finns det massor av sorter att välja på. På 50-talet var det enklare, då gällde nästan bara ”Mobil D” (Rak SAE 50) när man tittade i instruktionsboken. Numera har snöskotrar en typ av olja, båtmotorer en annan och mopeder och motorcyklar en typ av olja. För att ytterligare förvirra den stackars fordonsägaren finns dessa oljor dessutom i ”mineral”, ”delsyntet” och ”syntet”.

Enkelt uttryckt kan man säg så här: oljor till snöskotrar och båtmotorer har egenskaper som gör att de fungerar i en kall respektive fuktig miljö. Däremot kan dessa oljor vara olämpliga i en luftkyld motor som används på sommaren då dessa oljor kan ha svårt att klara smörjningen om ytorna i motorn blir för varma.  Kör därför luftkylda motorer på ”vanliga” tvåtaktsoljor som inte rekommenderas till vattenkylda eller vintergående motorer.

Om vi håller oss utanför tävlingstrimning så spelar det ingen större roll om man väljer mineral, delsyntet eller helsyntet till sin luftkylda motor. De fungerar i stort sett lika bra i en standardmotor. Syntetoljorna har bättre smörjande egenskaper och en tåligare oljefilm. En del kör sina standardmotorer på racingoljor vilket fungerar bra, men dessa oljor har en högre förbränningstemperatur och då kan man få leva med att det droppar oförbränd olja ur avgasröret.

En del funderar över varför det finns delsyntetisk olja. Jag frågade en tekniker på ett stort oljebolag som svarade att det är motorvärldens ”mellanmjölk”. Det finns fortfarande människor som tycker syntetolja klingar lite läskigt i deras öron, och vill man sälja mer olja så gör man en ”lagomolja” – lite nymodigheter blandat med gammal trygg teknik.

Jim Lundberg

Rulla till toppen