Svårstartad Speed

Fråga: Jag har en Speed 1950 med 128cc JB-motor. När den är kall startar den utan problem, men när den blir varm, vilket den blir väldigt lätt, går det inte att kicka igång den. Däremot går den att springa igång och så har den varit enda sedan jag köpte den för fem år sedan.

Jag har provat att byta tändstift, kontrollerat brytarna och så vidare, dessutom har jag låtit testa tändplattan och den var okej också.

Hur gör jag för att kunna starta den när den är varm?

Hälsningar Vide

 

Svar: En orsak till att den svårstartad när den är varm kan vara ånglås. Förgasaren på JB-128:an sitter med ett klämfäste direkt på cylindern vilket effektivt leder över värme till förgasaren. Har man en genomskinlig bensinslang kan man då se hur det kommer upp bubblor i slangen beroende på att det flyktigaste (och mest lättantändliga) ämnena i bensinen börjat koka och övergå till gasfas. Då får motorn bara utspädd gas vilket inte är så ”startvänligt”.

Det krävs lite pyssel om man vill bygga om till någon isolerande infästning mot cylindern, men det kanske är bättre att angripa källan, alltså varför motorn blir så varm. Kolla så att inte avgasporten, kröken och ljuddämparen är igenkorkade med sot. Om motorn inte kan ”andas” ordentligt ökar dess temperatur. Kolla tändningen. JB 128:an ska ha en förtändning på 4,5 mm. Står tändningen för sent, alltså mindre än 4,5 mm, blir motorn varmare än normalt. Kolla huvudmunstycket. Om du har Amalförgasaren ”223” ska munstycket vara 85 till 90. Jag har sett förgasare där det suttit storlek 75. Litet munstycke ger mager blandning som i sin tur höjer motorns temperatur. Jag förutsätter att cylindern inte har fullt med smuts mellan kylflänsarna.

Du nämner att tändplattan är testad. Vet du hur det gick till? En vanlig orsak (kanske den vanligaste) till att motorn är svårstartad i varmt tillstånd är att tändspolen håller på att ge upp. Drifttemperaturen innanför svänghjulet på en varmkörd motor ligger på cirka 70 grader. Enda sättet att verkligen få reda på spolens skick är att värma upp den (70-100 grader) innan man testar dess gnista. Många provkör spolen i tändspoleprovaren när den är kall och då kan även den sämsta spole ge hyfsad gnista. Även kondensatorn kan bete sig på liknade sätt när den är på fallrepet.

Jim Lundberg

Scroll to Top