Måste jag varmköra tvåtaktaren?

 

Fråga: Hej Jim! Varför ska man alltid varmköra en tvåtaktsmotor typ moped innan man drar iväg? Kolven (aluminium) och cylindern (gjutjärn) är ju i olika material men kolvringarna är väl i stål? Har aldrig hört att man ska varmköra en SAAB tvåtaktare innan man kör iväg. Hoppas du kan reda ut detta.

Mats i Katrineholm

 

Svar: Jag vet inte om man alltid måste varmköra en tvåtaktsmotor, men det är aldrig fel att göra det, oavsett om det är en två- eller fyrtaktare. När en motor är kall är spelet mellan kolv och cylinder förhållandevis stort. När kolven värms upp minskar detta spel. Kolvar är gjutna i en aluminiumlegering och utvidgar sig därför relativt mycket. Även cylindern utvidgas av värmen så att loppets diameter ökar något med höjd temperatur. Gjutjärn har en lägre utvidgningskoefficient relativt aluminium och därför måste man ha något större kolvspel i gjutjärnscylindrar. En aluminiumcylinder sväller nästan lika mycket som kolven och då kan man hålla ett mindre spel. Kolvringar är ofta av gjutjärn och utvidgas därför relativt lite.

En sak som kan hända när man hårdkör en kall motor är att kolven hinner utvidga sig så mycket att den fastnar i den fortfarande kalla cylindern. Den senare hinner inte med i ”temperaturrejset” och har inte hunnit utvidga sig tillräckligt. Om man istället varmkör med låg belastning blir inte kolven så het och samtidigt hinner även cylindern svälla av värmen så att kolvspelet hålls på en hälsosam nivå. Kolven ligger ju inte i kontakt med några delar som kan leda bort värme, utan kolven kyls till en stor del genom att värme strålar bort mot cylindervägg och ned mot vevhus. Kolven rör alltså inte vid cylinderloppet eftersom det finns en nödvändig oljefilm mellan dessa.

För att få till tystare och tätare motorer har ingenjörerna tagit fram olika lösningar för att kunna hålla små spel och samtidigt undvika skärning och nypning. Vissa kolvar har bitar av en metall som heter Invar ingjutna. Denna metall har extremt låg utvidgningskoefficient och håller kolvens utvidgning i schack. Ovalslipning av kolven hjälper till. Det finns även kolvar med ingjutna ståltrådslindningar. På vissa kolvar har man slitsat upp skörten (Vespakolven på bilden) så att man kan ha mindre kolvspel. Slitsningen ger en fjädrande funktion och själva slitsen kan också ta upp rörelser så att denna krymper istället för att kolven blir för stor i loppet

Jim Lundberg

Rulla till toppen