Automatchoke krånglar

Fråga: Hej, har inhandlat min 18-årsbil, eller ja sommarbil i alla fall, en Saab 96 V4 Super från 1979. Den går fint och startar lätt, men hålls ej igång när den är kall. Kan detta bero på att automatchoken är felinställd eller ska det bara vara så? Har hört att det fanns vissa problem med denna typ av choke. Har även ett annat problem, eller ja problem vet jag inte men irriterande är det, när man trycker ner kopplingen surrar det på ett konstigt sätt. Har misstankar om att det kan vara urtrampningslagret. Eller kan det vara något annat? För kopplingen tar bra.

Philip från Finland

Hoppas på svar så fort som möjligt så jag får ut den på vägarna tills jag fyller.

Svar: Hej Philip. Nej, bilen ska inte stanna när den är kall. Nästa gång du ska starta bilen, skruva först bort luftrenaren. Trampa sedan gasen i botten. Om automatchoken är frisk ska chokespjällen då stängas. Om de inte stängs brukar det bero på att spjällen kärvat, vilket enkelt åtgärdas genom att öppna och stänga dem för hand tills de rör sig lätt.

Om de rör sig lätt kan bimetallfjädern som aktiverar dem ha hoppat ur, alternativt gått av. Det kontrollerar du genom att skruva bort bakre delen av förgasaren, den del där de två vattenslangarna går in. Om fjädern är av ska den bytas, annars trycker du in fjädern i skåran på spjällaxeln och provar igen. Grundinställningen är när skåran på höljet kring bimellafjädern pekar på den mittre av de fem markeringarna (ser ut som taggar) på den fasta delen. Då ska spjället öppna när motortemperaturen når 60- 65 grader C. Vrider du medurs öppnar choken vid höre temperatur och vrider du moturs öppnar choken vid lägre temperatur.

Oljudet från kopplingen är troligen urtrampningslagret. Har bilen inte körts på länge kan det rätta till sig med tiden, annars är det enda att byta ut lagret.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen