Vattenglas i tanken?

Vattenglas i tanken?

Publicerad

Fråga: Hej Jim. Kan man använda "Vattenglas" för att avrosta en Mc-Tank? Det finns ju grejor att köpa men det kostar ju skjortan.

MVH Janne H.

 

Svar: Vattenglas, eller natriumsilikat som det också heter, är ett alkaliskt ämne som bland annat används som dispergent (håller smutspartiklar svävande i vattnet) i tvättmedel. Nu vet jag inte om din tanke var att försegla rosten eller att avlägsna den med natriumsilikatet. Rost är en oxid, och oxider angrips av syror, men mig veterligt inte av alkalier. Därför tror jag inte att rosten kommer att påverkas av silikatet. Förr i tiden konserverade man ägg med natriumsilikat då detta täppte till alla små hål i äggskalet så att inga bakterier kunde nå in till äggvitan och gulan. Det är möjligt att silikatet på ett liknande sätt kan försegla rost, men jag vet inte hur det senare påverkas av bensinen. Har du otur får du förgasaren full av både rost och natriumsilikat.

Vill du avlägsna rosten på ett billigt sätt kan du avlägsna rosten mekaniskt. En rolig metod såg jag på Classic Motor festival i Ånnaboda i somras där någon spänt fast en mopedtank med grus på bakhjulet till en permobil som då stod upphissad. Ta en kopp kaffe och titta på medan hjulet snurrar! Annars kan man fräta bort rosten med någon syra. Citronsyra är effektivt, så även fosforsyra. Den senare hittar du i "Murtvätt" (tar bort cementfläckar) på byggmarknader eller i "Kalkosan" (avkalkningsmedel för badkar och kaffebryggare) i närmaste mataffär. Oavsett vilken syra man använder bör man avsluta med att neutralisera syran med exempelvis målarsoda i sköljvattnet.

Jim Lundberg

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206