Vilket bränsle i Lohmann påhängsmotor?

Fråga: Hej! Jag hade, eller körde, en del påhängsmotorer under den tid dessa förekom. MEN – inte en motor jag skulle velat ha, nämligen en Lohmann, den tyska motorn som drev med rulle under vevpartiet. Kompressionen var tydligen reglerbar medelst rullhandtag (?) på vänster sida. Detta gjorde att det rörde sig om kompressionständning, ungefär som en modellflygmotor. Var bränslet REN diesel eller bensin/oljeblandning, eller fotogen/oljeblandning? Är inte säker, men du vet förstås. Var väl också litet mera högvarvig än andra motorer. Har Du kört någon?

Jag vet att man håller på med en motor som kallas HCCI-motorn – nu med större ”kubik!”  Jag trodde att man bara kunde ha kompressionständning när det gällde minimala motorer – Lohmannvar ju bara på 18 cc, vill jag minnas!

Vänliga hälsningar!  Willy

 

Svar: Det här är nog det mest missförstådda bränslefrågan bland motorer. Lohmann-motorn arbetar enligt ”dieselprincipen” vilket innebär att bränslet (oavsett sort) antänds av kompressionsvärmen och inte av ett tändstift. Det är nog många stackare som trampats sig andfådda med diesel i tanken. Lohmann-motorn ska ha fotogen med en inblandning av 4% tvåtaktsolja, och ingenting annat! (Under inkörningen ska det vara 5 %.)

Jag har aldrig testat en Lohmann, men några bekanta har Lohmann-motorer så någon gång ska det väl ske. Det finns nog ingen begränsning på hur stor en motor som arbetar efter dieselprincipen kan vara. En arbetskamrat berättade för mig att han var maskinist på ett större fartyg och att han med jämna mellanrum fick krypa ner i cylindrarna på tvåtaktsdieseln som drev fartyget för att bila bort sot ur avgasportarna med en tryckluftsdriven bilmaskin!

Tekniska data:

Typ: tvåtakts diesel

Cylindervolym: 18 cc

Borr/slag: 28×30 mm.

Effekt/varv: 0,75/5000

Bränsle: lysfotogen med tvåtaktsolja 1:25

Kraftöverföring: rulle mot bakdäcket

 

Jim Lundberg

Scroll to Top