Världens mest kopierade motor

FRÅGA: Hur var det egentligen? Har ryktesvis hört/läst att de allierade stal tyska ritningar vid krigsslutet, så att exempelvis BSA:s 125 cc-motor var en kopia av DKW 125 cc, och att den tyska hjälpmotorn Saxonette blev Cyclemaster. Den tyska motorn var ju på 60 cc, medan Cyclemaster fanns i två varianter: 26 respektive 32 cc. Ett exemplar av Saxonette skulle jag gärna vilja ha! Senare tillverkades en annan variant som också kallades Saxonette, men var helt annorlunda. Ytterligare Saxonette fanns väl också i flerväxlade versioner, men då som ”helfabrikat! Tror jag! Berätta gärna och korrigera!
Hälsningar, Willy

SVAR: Hej Willy! Konstruktions- och tillverkningsrätt av DKW:s 125cc RT-motor var en del av det tyska krigsskadeståndet till England efter krigsslutet 1945. Ett år senare, 1946, visade vapen/mc-fabriken BSA upp sin nya modell D1 Bantam på Earls Court-utställningen. Motorkonstruktionen hade för att passa engelska förhållanden spegelvänts så man växlade meddelst höger sida och batteritändningen var ersatt av en smart svänghjulsmagnet av öppen typ. Man kan säga att svänghjulet var ”bakvänt” så att brytare etc lättare kunde justeras/repareras.

BSA Bantam tog snabbt ledningen på småmaskinsmarknaden i England och skulle bli en verklig långkörare med tillverkning fram till 1970. Naturligtvis uppdaterades Bantam kontinuerligt i en rad olika modeller och hade på slutet nått en volym på 175cc. DKW själva hade tagit fram 125cc RT redan 1939! Den lyckade konstruktionen tilltalade inte bara BSA utan motorn skulle dyka upp i maskiner från Harley Davidson, MZ, Yamaha, IFA m fl under femtio- och sextiotalet. ”Världens mest kopierade motor” lär någon ha skrivit, och kanske ligger det något i påståendet.

Här i landet höll Nymans Verkstäder DKW-fanan högt med en rad modeller utrustade med drivkällor från den erkända tyska tillverkaren och för Monarkköparen i det tidiga femtiotalet erbjöds BSA:s motor som alternativ i modellprogrammet.
Kopplingen Sachs Saxonette och Cyclemaster är intressant! Även här finns DKW med i bilden. Efter andra världskrigets slut reste en designer med en bakgrund hos DKW, Bernhard Neuman, till Holland för att hjälpa holländarna med att starta biltillverkning. Därav blev dock intet! Med sig hade han ritningar från DKW på en liten 25cc-motor som lätt kunde monteras in i bakhjulet på en vanlig trampcykel. Ritningarna som hade sina rötter i trettiotalets Sachs Saxonette konfiskerades av Interpro Buro, en organisation som USA, England och Frankrike låg bakom. Interpro Buro hade till uppgift att hjälpa holländarna bygga upp industrierna efter kriget. Neuman hade tillsammans med kollegor arbetat fram produkten som sedermera skulle få namnet Berini, namnet var en förkortning och ihopslagning av konstruktörernas namn. De första Cyclemaster tillverkades i Holland och hade den lilla volymen, 25cc. Dessa motorer var svartlackerade. Det var inte direkt förvånande att engelsmännen var intresserade av uppfinningen och tämligen snabbt upptogs tillverkningen av Cyclemaster i London. Man passade på att öka motorvolymen till 32cc i och ändra motorpaketets färg till silver i samma svep. Cyclemaster kom att tillverkas fram till 1960 i en kvarts miljon exemplar.

Sachs Saxonette var som sagt en uppfinning från trettiotalet. Den varianten hade en volym på 60cc, effekt 1,2 hk. Vikten på motorpaketet var 14,5 kg. Den hade liggande cylinder som främsta kännetecken. Namnet saxonette återkommer på sextiotalet på Sachs automatväxlade mopedmotorer och en tredje variant av Saxonette dyker upp i nutid, en modern version med drivpaketet i bakhjulen. Den nya modellen har en halv hästkraft och 30cc volym. Hoppas som avslutning att du hittar en Saxonette! 

MVH L E Gustafsson

Rulla till toppen