Frågor om kablar i en moped med Sachsmotor

Fråga: Hej! Har sett en del frågor angående kopplingsschema till vissa motorer. Själv har jag en Sachs 2-växlad från 1971 som jag är lite frågande om. Det kommer en grön & en gul ledning från belysningsspolen samt en grå från extraspolen och denna är vad jag förstår till baklampan. Gul ledning bör vara till belysning och signal men vad är grön till? En svart ledning kommer från kondensatorn och denna skall väl kopplas till kortslutningsknappen? Jag har försökt att lösa problemet med de kopplingsscheman som är visade men det verkar ej stämma. (Finns ej bromsljus på denna moped.) Tacksam för hjälp.

MVH Rune.

 

Svar: Det finns en kabelstandard på mopeder från den här tiden och då är gul kabel ström från motorn och ska då driva belysningen samt tutan. På äldre mopeder skulle strömmen från den gula strömkabeln även driva bakljuset via ljusomkopplaren på styret. När man sedan började med bromljus hade man en extra lindning på ljusspolen som skulle ta hand om bromsljuset. Dessa spolar har därför en grön kabel utöver den gula (se bild ovan) då grön kabel är till bromsljus enligt nämnda standard.

Nästa steg blev att man satte en separat spole för bakljuset ovanpå den befintliga ljusspolen. Denna lilla spole saknar då polskor för svänghjulets magneter och kan bara ge ström genom att parasitera på ljusspolen. Funktionen på denna spole är att den bara ger ström när ”moderspolen”, ljusspolen, belastas av framlampan. Det fiffiga med detta är att denna lilla spole då kunde anslutas direkt till baklampan med en kabel (grå enligt standarden). Om nu framlampan gick sönder så klarade sig baklampan som i äldre elsystem skulle brunnit upp sekunden efter att framlampan havererat.

Så småningom fick även bromljuset fick en egen spole som då placerades ovanpå tändspolen, eller dess generatorspole om motorn hade utanpåliggande tändspole. Denna bromsljusspole måste dock ha polskor så att den tar sin ström från påverkan av svänghjulets magneter eftersom ett bromsljus är en säkerhetsdetalj och måste fungera oavsett vad som händer i resten av elsystemet.

Den svarta kabeln är som du säger den som går från kondensatorn till kortslutningsknappen, dödaren. På kopplingsschemat nedan står det följande under symbolen för baklampan: ”O.B.S. Grön kabel vikes och isoleras på de mopeder där bromsljus saknas”.

Jim Lundberg

Frågor om kablar i en moped med Sachsmotor
Kopplingsschema för sachsmotor. Här framgår att den gröna kabeln (bromsljus) ska isoleras om mopeden saknar bromsljus.
Scroll to Top